چرا باید روغن ترمز تعویض شود
نحوه تعویض روغن ترمز 206 نحوه تعویض روغن ترمز سمند نحوه تعویض روغن ترمز دستگاه 8585858 پژو 8585858 85 85852, نحوه تعویض روغن ترمز, نحوه تعویض روغن ترمز 405, , ساعت تعویض روغن ترمز سمند رنگ روغن ترمز پراید تفاوت روغن ترمز 8585858 آبی 85858
روغن ترمز یکی از موضوعات مهمی است که در محافل فنی خودرو مطرح می شود، زیرا بسیاری از مردم نمی دانند چرا روغن ترمز باید تعویض شود؟ آیا می دانستید که راننده ای که بین 10000 تا 15000 مایل در سال سفر می کند تقریباً 75000 بار از پدال ترمز استفاده می کند؟ یکی از بررسی های انجام شده توسط مرکز مراقبت از خودرو در ایالات متحده نشان داد که نیمی از رانندگان مشکلات احتمالی ناشی از سیستم ترمز را خطرناک ترین تهدید برای خود می دانند. به طور متوسط، نیمی از اتومبیل ها و کامیون های سبک در ایالات متحده است. ایالات برای آنها هرگز روغن ترمز خود را در 10 سال یا بیشتر تغییر نداده اند. در بسیاری از کشورهای اروپایی، بررسی دوره ای روغن ترمز یک ضرورت است و نیمی از خودروها به طور منظم چک می کنند. اینها می توانند دلایل خوبی برای تعویض به موقع روغن ترمز باشند.
تعویض روغن ترمز
روغن ترمز یکی از مهم ترین مایعاتی است که امروزه مورد غفلت قرار گرفته است، حتی اگر انکارناپذیر یکی از الزامات رانندگی ایمن است. بنابراین تکنسین های حرفه ای و مکانیک های مجرب باید از مالکان خودرو بخواهند که روغن ترمز را به طور کامل بررسی و تعویض کنند. نکته مهم دیگر این است که روغن باید هم از نظر سطح و کمیت و هم از نظر سطح عملکرد بازرسی شود و سطح مناسب لزوما نمی تواند نشان دهنده سلامت و کارایی روغن باشد.
تعویض روغن ترمز می تواند از تعمیرات احتمالی آینده جلوگیری کند!
بسیاری از کارشناسان اکیداً توصیه می کنند روغن را هر سال یا هر 2 سال یکبار تعویض کنید تا از تعمیرات سنگین بیشتر جلوگیری شود. دلیل آنها این است که روغن ترمز مبتنی بر گلیکول ناخالصی ها و رطوبت را از سیستم در حین کار جذب می کند. این سیال رطوبت را از اتصالات بین لولههای پلاستیکی جذب میکند، بهویژه نشتیهای گذشته و مکانهایی که ممکن است قبلاً در معرض هوا بوده باشند، که این نیز بسیار مهم است. از طرفی مشکل نشتی در هوای مرطوب به میزان قابل توجهی تشدید خواهد شد. پس از یک سال کارکرد، روغن ترمز به طور متوسط حاوی 2٪ آب است و پس از 18 ماه سطح نشانگر می تواند تا 3٪ افزایش یابد و بعد از چند سال از آخرین سرویس، بعید است 7-8٪ از شما برسد. مایع باید آب باشد! تحقیقات اداره ترافیک ایالات متحده نشان داد که روغن ترمز در 20 درصد از 1720 خودروی نمونه برداری شده حاوی 5 درصد یا بیشتر آب است!
هنگامی که سطح رطوبت و آلودگی افزایش می یابد، تأثیر قابل توجهی بر نقطه جوش مایع دارد. یک روغن ترمز خشک استاندارد جدید DOT3 (بدون هیچ گونه رطوبت) دارای نقطه جوش حداقل 401 درجه فارنهایت است، در حالی که یک مایع مرطوب (اشباع از رطوبت) دارای نقطه جوش حداقل منفی 284 درجه است. اکثر روغن های آکبند و روغن های جدیدتر DOT3 دارای نقطه جوش بین 460 تا بیش از 500 درجه برای اطمینان از قابلیت اطمینان هستند. فقط یک درصد از آب موجود در روغن می تواند نقطه جوش مایع را تا 396 درجه کاهش دهد. به همین ترتیب، 2٪ از 320 درجه و 3٪ آب تا 293 درجه، که سازندگان قطعات خودرو DOT و OEM میگویند میتواند بسیار خطرناک باشد. روغن ترمز DOT4 همچنین دارای حداقل نقطه جوش بالاتری است (نقطه خشکی 446 درجه و نقطه مرطوب 311 درجه فارنهایت) و بنابراین کندتر در رطوبت نفوذ می کند و سه درصد آب موجود در آن می تواند نقطه جوش را 50 درصد کاهش دهد. . از آنجایی که سیستمهای ترمز چرخهای جلو متحرک فعلی با لنتهای نیمه فلزی به طور قابل توجهی گرمتر از خودروهای دیفرانسیل عقب هستند (یعنی اتومبیلهای دیفرانسیل جلو علاوه بر توقف یک چرخ در دورهای بالاتر، ترمز میکنند. این باید بار انتقال وزن را جبران کند. از عقب به جلو با نیروی ترمز بیشتر). ترمزهای داغ تر به روغنی با محدوده حرارتی بالاتر نیاز دارند زیرا گرمای بیشتری را جذب می کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، روغن ترمز نقش بسیار مهمی در خودروهای امروزی دارد. جبران سطح سیال در مخزن با رطوبت دریافتی از سیستم، خطر بروز مشکلات را افزایش می دهد. زیرا در شرایط بسیار گرم می تواند حجم بخار تولید کند. بخار می تواند مایع را جابجا کرده و تراکم پذیری آن را افزایش دهد. بنابراین وقتی پدال را فشار می دهید، ماشین می تواند بدون هیچ فشار موثری در سیستم به حرکت خود ادامه دهد! علاوه بر نگرانی های ایمنی، روغن حاوی رطوبت می تواند باعث زنگ زدگی و خوردگی در کالیپرهای ترمز، خطوط، سیلندر چرخ، سیلندر اصلی، لوله های فولادی و تعدیل کننده های ABS شود.
مشکلات ترمز مربوط به روغن ترمز
بارها و بارها درباره تصادفاتی شنیده ایم که علت اصلی آن مشکلات غیرقابل توضیح ترمز بوده است. پس از بررسی ترمزها، هیچ مشکل مکانیکی مشاهده نشد، سطح مایع نرمال است، لنت ها مطابق با مشخصات کارخانه هستند، به نظر می رسد سیستم هیدرولیک به خوبی کار می کند، و پدال ها به خوبی کار می کنند و احساس جامد می کنند. تا زمانی که ترمزها اولین علت بروز مشکل در هنگام تصادف باشد. برای چی؟ چون چیزی باعث بالا رفتن دمای ترمز و گرمای بیش از حد باعث جوشیدن مایع شد! در حالی که یک عامل ساده دلیل اصلی این اتفاق بود. اگرچه ترمز دستی را رها نکرد، اما راننده شروع به حرکت کرد و باعث افزایش دمای لنت ها شد که منجر به افزایش دمای روغن ترمز شد و در پایان متوجه شدیم که ترمزها به موقع کار نکردند این تنها یک نمونه از اتفاقات ساده اما سرنوشت ساز است که منجر به تصادف می شود. انواع دیگر عیوب مانند این ناشی از جوشیدن روغن ترمز است که کل سیستم ترمز را در هر شرایط رانندگی تحت فشار قرار می دهد، مانند: کشیدن ترمز با دست یا فشار دادن ناگهانی و عصبی روی پدال. ، رانندگی در جاده های کوهستانی، یدک کشی تریلر یا وسیله نقلیه دیگر یا رانندگی در شرایط سخت.
تست روغن ترمز
تشخیص کیفیت روغن به تنهایی از روی ظاهر آن امکان پذیر نیست (حتی اگر ناخالصی ها و ذرات زیادی به خود جذب کرده باشد یا قهوه ای رنگ باشد). به همین دلیل روغن باید تست شود در غیر این صورت باید کاملا تعویض شود. برای تعیین وضعیت روغن سه راه وجود دارد، اما در ایران متاسفانه چنین آزمایشاتی توسط مکانیک ها و کارشناسان رایج نیست.
اولین مورد استفاده از یک رفرکتومتر است که می تواند با تغییر جهت نور، میزان ناخالصی های مایع را به وضوح نشان دهد. یک قطره روغن داخل دستگاه تستر می ریزند سپس نوری به آن تابیده می شود و مقدار ناخالصی ها خوانده می شود. دقت این تستر بسیار بالاست و می تواند میزان آلودگی (رطوبت) و نقطه جوش مایع را مشخص کند.
روش شیمیایی با استفاده از نوار: این روش تست توسط سیستم Phoenix انجام می شود و به آن Strip Dip می گویند و می تواند میزان مواد خورنده مایع را آشکار کند. مواد شیمیایی موجود در روغن به دلیل واکنش با نشانگر مسی، رنگ نوارهای تست را تغییر داده و وضعیت روغن را مشخص می کند. هنگامی که نشانگر مس به 100 می رسد، این نشان می دهد که میزان رسوبات به پایان عمر مفید آن نزدیک است و اگر این مقدار 200 یا بیشتر باشد، روغن باید تعویض شود.
تستر الکترونیکی: این تستر مقدار نقطه جوش را به دقت اندازه گیری می کند و تنها در یک دقیقه به طور کامل کالیبره می شود. اگر نقطه جوش به حد خطر رسیده است، پیشنهاد می کند آن را جایگزین کنید.
نحوه تعویض روغن ترمز پراید پژو 206 سمند ال 90 …
1- ماشین را در مکانی صاف پارک کنید
2- پیچ تهویه ترمز چهار چرخ را باز کرده و پدال ترمز را چند بار فشار دهید تا روغن کاملا از خطوط و مخزن تخلیه شود.
3- سپس روغن ترمز جدید را داخل مخزن بریزید و چند لحظه صبر کنید تا روغن به سر پیچ تهویه برسد سپس پیچ ها را ببندید.
4- ماشین را روشن کنید و با کمک یک نفر هر چرخ را یکی یکی هوا دهید تا مانند حالت اول پدال ترمز زیر پایتان سفت شود.
روغن ترمز یک موضوع ثابت است زیرا اکثر مردم نمی دانند که چرا باید تعویض شود. آیا راننده متوسطی را می شناسید که 10000 تا 15000 مایل در سال سفر می کند و 75000 بار در سال از ترمز استفاده می کند؟ روغن ترمز در مخزن سیلندر اصلی ترمز ذخیره می شود، که معمولاً یک ظرف پلاستیکی شفاف است که در بالای سیلندر اصلی قرار دارد و به شما امکان می دهد بدون برداشتن درپوش ترمز، سطح مایع را در داخل مشاهده کنید. از بازکردن درپوش باید خودداری کرد زیرا باعث می شود هوای مرطوب وارد مخزن شود و رطوبت برای روغن ترمز مناسب نیست. اما چند بار باید روغن ترمز خود را تعویض کنید؟ برخی افراد بیشتر از دیگران رانندگی می کنند و ترمز می کنند. پس چه نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد زمان روی آوردن به مایعات جدید فرا رسیده است؟
روغن ترمز چیست؟
روغن ترمز مایع هیدرولیک است. سیالات هیدرولیک به عنوان وسیله ای برای انتقال نیرو در ماشین های هیدرولیک مانند اتومبیل عمل می کنند. روغن ترمز در خودروها، موتورسیکلت ها و کامیون های سبک استفاده می شود. قدرت را با فشار منتقل می کند و قدرت ترمز را افزایش می دهد، زیرا مایعات انعطاف پذیر نیستند، روغن ترمز می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. در دمای بسیار بالا و فشار بالا کار می کند. بدون روغن ترمز، وسیله نقلیه شما نمی تواند با فشار دادن پدال ترمز متوقف شود، بنابراین ضروری است که هر وسیله نقلیه ای نوع و مقدار مناسب روغن ترمز را برای وسیله نقلیه خود داشته باشد. روغن ترمز باید تمیز باشد، حتی اگر از مقدار و نوع مناسب استفاده کنید، اگر کثیف یا آلوده باشد می تواند کاملا بی اثر باشد و مانند آب در موتور شما عمل کند.
پنج علامتی که هنگام تعویض روغن ترمز باید بدانید
علائمی وجود دارد که به شما می گوید چه زمانی و چرا باید روغن ترمز خود را تعویض کنید. در اینجا 5 مورد برتر آورده شده است:
چراغ ABS را روشن کنید
یکی از مطمئن ترین راه ها برای دانستن اینکه روغن ترمز شما نیاز به تعویض دارد، روشن شدن چراغ ABS است.
– ABS: مخفف سیستم ترمز ضد قفل است. به خصوص اگر خودروی جدیدتری انتخاب کرده و رانندگی می کنید، چراغ ABS شما زمانی روشن می شود که نیاز به اضافه کردن یا تغییر روغن ترمز در خودرو خود داشته باشید.
مشکلات پدال
اگر متوجه شدید که فشار دادن پدال ترمز به طور فزاینده ای دشوار می شود، به این معنی است که احتمالاً به مایع بیشتری نیاز دارید. یا ممکن است به این معنی باشد که زمان تعویض روغن ترمز فرا رسیده است.
صداهای عجیب
اگر روغن ترمز کافی در ماشین خود ندارید یا روغن ترمز قدیمی است، ترمزهای شما قطعاً به شما یادآوری می کنند تا بتوانید روغن ترمز خود را تعویض کنید. اگر ترمزهای شما شروع به ایجاد صدا کرد، قبل از بروز مشکلات بزرگ، وسیله نقلیه خود را توسط یک متخصص بررسی کنید.
لنت ترمز هم کار نمیکنه
مایع کم یا کثیف قطعا روی لنت ترمز شما تاثیر می گذارد. اگر دستگاه شما مانند گذشته کار نمی کند یا صدای جیغ می شنوید، وقت آن است که روغن ترمز خود را بررسی کنید.
بوی سوختگی
بوی شیمیایی پس از ترمز شدید نشانه گرم شدن بیش از حد کلاچ یا ترمز است. اگر این اتفاق افتاد، بگذارید ترمزهای شما خنک شوند. اگر این کار را نکنید، گرم نگه داشتن روغن ترمز باعث از کار افتادن ترمزها می شود. اگر بوهای عجیب دیگری را استشمام کردید یا دود دیدید، نشانه آن است که نه تنها به روغن ترمز جدید نیاز دارید، بلکه ممکن است آسیب دیگری به دستگاه شما وارد شود. .
با گذشت زمان چه اتفاقی برای روغن ترمز می افتد؟
روغن ترمز با گذشت زمان کارایی خود را از دست می دهد. روغن ترمز می تواند رطوبت را جذب کند، که می تواند منجر به خوردگی در سیستم هیدرولیک شما شود، ترمزهای شما کارآمدتر شده و توانایی شما برای توقف در شرایط رانندگی بحرانی کاهش می یابد.
هر چند وقت یکبار باید عوض بشه؟
نمی توان گفت چه زمانی روغن ترمز خودروی خود را تعویض کنید. زمان بندی بسته به نوع خودرو، شرایط رانندگی که معمولاً تجربه می کنید و توصیه های سازنده متفاوت است. اما یک قانون سرانگشتی خوب این است که آن را در طول تعویض منظم روغن ترمز بررسی کنید و هر چهار تا پنج سال یکبار آن را تعویض کنید. علائمی که نشان می دهد باید فوراً روغن ترمز خود را چک کنید، مایعاتی هستند که بوی سوختگی می دهند، شفاف یا شفاف نیستند، یا در سطح پایین تر از حد انتظار هستند.