چرا باید میت را غسل داد

این مقاله در مورد غسل مرده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حمام مسی یک فرد متوفی، به حمام مسی یک مرده مراجعه کنید.

این مقاله یک مقاله توصیفی از یک مفهوم فقهی است و نمی تواند ملاک اعمال دینی باشد. برای اعمال دینی به منابع دیگر مراجعه کنید.

غسل مایت یکی از غسل های واجب است که به شستن میت مسلمان با آداب خاصی اطلاق می شود. در این غسل، مرده را باید سه مرتبه با آب مخلوط با سرو، آب مخلوط با کافور و آب خالص شستشو داد. اگر سرو و کافور در دسترس نباشد، میت را در آب پاک غسل دهند و در صورت عدم امکان، در تیمم غسل کنند.

غسل میت چهار ماهه یا بیشتر واجب است. البته شهید از این قاعده مستثنی است و بدون غسل تشریفاتی دفن می شود.

غسل میت واجب است و گرفتن مزد در برابر آن حرام است.

اهمیت و جایگاه

غسل میت یکی از واجبات کفایی است که به موجب آن پس از مرگ مسلمان، دیگران باید او را غسل دهند و دفن او قبل از غسل جایز نیست. [1] بنابراین معمولاً محلی برای غسل مردگان در نظر گرفته شده است. [2] در قبرستان ها که به آن غسال خانه می گویند. [3] و کسى که مرده را غسل دهد، غسل یا مرگ نامیده مى شود.[4]

در کتب حدیثی و فقهی این بحث درباره احکام مردگان مطرح شده است. [5] در کتاب وصال الشیعه 175 حدیث در مورد غسل میت آمده است. او به عنوان غسل کننده و همراه نوری برای ورود به بهشت ​​دیده می شود. [7] همچنین به روایت امام باقر (علیه السلام) غسل مرده مؤمن موجب بخشودگی گناهان کبیره غسل ​​کننده به مدت یک سال می شود.[8]

میت قبل از غسل نجس است، پس لمس آن بعد از سرد شدن، غسل را بر میت واجب می کند، اما بعد از غسل نجاست میت برطرف می شود و لمس میت، غسل را واجب نمی کند. [9]

چگونه

جنین سقط شده تا چهار ماهگی نیازی به غسل ​​ندارد، اما اگر جنین چهار ماهه باشد باید غسل داده شود.[10]

طبق فتوای مرجع تقلید، میت را باید سه مرتبه غسل ​​دهند: با آب مخلوط سدر، با آب مخلوط با کافور و با آب خالص. هنگام غسل میت، مانند غسل های دیگر بعد از نیت، ابتدا باید سر و گردن، سپس سمت راست و سپس سمت چپ میت را شست.[11]

اگر سرو یا کافور نباشد، میت را با آب معمولی غسل دهند، ولی در اینکه یک غسل کافی است یا سه غسل، اختلاف است.[12] همین طور اگر غسل میت ممکن نباشد. او را با آب باید در تیمم غسل داد، ولی در این صورت در تیمم، مانند غسل، سه مرتبه لازم است یا یک بار کافی است، اختلاف است.[13]

شهید در رزم غسل نمی کند

از نظر فقهای شیعه شهید در جنگ جنازه خود را غسل نمی دهد; [14] اما کسي که در جنگ مجروح شده و پس از پايان جنگ شهيد شده بايد غسل داده شود. [15] سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، شهید در کسی که در میدان جهاد به اذن امام معصوم یا نایب خاص او کشته می شود و نیز شخصی که برای حفظ وجود کشته می شود. اسلام در عصر غیبت، جنگجو به شمار می رود.[16]

تصمیمات دیگر

غسل باید مسلمان، دوازده امام شیعه، بالغ و عاقل باشد.[17] همچنین میت مرد را مرد باید غسل دهد و زن را زن باید غسل دهد.[18] که اگر همجنس نیستند زیر لباس خود را نیز بشویند.[19]

طبق فتاوای اکثر مراجع تقلید، اجرت گرفتن برای غسل میت حرام است و به فتوای برخی اگر این کار با قصد قربت سازگار نباشد، غسل را معلول می دانند. . البته دریافت اجرت برای کارهای مقدماتی و نظافت جایز است.[20]

محکوم به اعدام اگر قبل از اعدام میت را غسل دهد نیازی به غسل ​​ندارد.[21]

غسل میت به صورت تشریفاتی صحیح نیست.[22]

قبل از غسل، میت باید از نجاست پاک شود. البته برخی مسح هر قسمت از بدن را قبل از غسل کافی می دانند.[23]

غسل کننده میت باید از ولی میت اجازه بگیرد.[24]

غسل دادن میت کافر جایز نیست.[25]

مستحب است که سر میت بالاتر از پاهایش باشد و بدن او رو به قبله باشد، چنانکه در حال مرگ است.[26]

جسد را بعد از استحمام با پارچه تمیز خشک کنید.

شستن بدن میت باید در هنگام شستن ذکر و استغفار کند و عبارت «ربی افواک افواک» را تکرار کند. [27]

بخونیدش:  چطور در ماین کرافت گوشی بسازیم

اگر شستن میت عیبى در آن ببیند، نباید به کسى بگوید.[28]

غسل امام (علیه السلام)

در برخی از روایات آمده است که هر امامی را فقط امام بعدی غسل می دهد [29] و در کتب حدیثی بابیه با عنوان «الامام لا یغسل الا الامام» به احادیثی در این زمینه اختصاص دارد. پس از شهادت حضرت مهدی (عج)، امام حسین (علیه السلام) برمی گردد و میت او را غسل می دهد و نماز می خواند.[31]

پرس و جوهای وابسته

پاورقی

مراجع

غسل کننده میت باید نیت قربت داشته باشد، یعنی غسل کند تا امر خداوند متعال را انجام دهد و اگر تا پایان غسل سوم به همین نیت بماند، کافی است. و با هر غسل تجدید نیت لازم نیست. اگر غسل برای غسل میت نباشد، باطل است.

. (شرح امام خمینی رضی الله عنه) 556 م.

سؤال: چرا دست زدن به میت غسل تشریفاتی است ولی دست زدن به میت غسل تشریعی نیست؟

احکام اسلام را خداوند بیان می کند و ما موظف به رعایت آن هستیم. حکمت بسیاری از تصمیمات برای ما کاملاً روشن نیست و یکی از آنها این است که اگر کسی جسد سرد و شسته نشده را لمس کند (یعنی دست به هر قسمتی از بدنش بزند). غسل دادن مرده (چه در خواب لمس شود و چه بیدار، داوطلبانه یا غیرارادی). حتی اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میت برسد، باید غسل کند، ولی اگر به حیوان مرده دست بزند، غسل بر او واجب نیست. چرا دست زدن به میت موجب غسل آیینی می شود و دست زدن به میت موجب غسل تشریفاتی نمی شود، عبادت است و ما به آن امر شده ایم; اگر چه در مواردی حکمت او را ائمه بیان می کردند.

سؤال: آیا نیت در غسل میت واجب است؟ اگر غسل نمی کند، آیا غسل میت صحیح است؟

جواب: بلى، کسى که میت را غسل مى دهد، باید نیت قربت داشته باشد، یعنى براى ادای امر خداوند متعال غسل کند و تا پایان غسل سوم با همین نیت بماند، همین بس. و نیت در هر غسلی تجدید می شود. این لازم نیست – پس اگر غسل قصد شستن میت را نداشته باشد، غسل میت صحیح نیست. (تعزیه المسال امام خمینی (ره) 556 م).

سؤال: اگر چه ادراک مربوط به جدا شدن روح از بدن است، اما تکان دادن میت در هنگام تلقین چه اهمیتی دارد؟ !

یکی از مستحبات و آداب دفن میت، تلقین آن در قبر است:

«پس از سپردن آن به لهد، استادش یا شخص مأذون از او، عقاید ائمه علیهم السلام را به روشی که در روایات آمده است به میت القا کند و بهتر است دهان او را ببندد، باید بگذارد. دست راستش را بر شانه راست مرده بگذارد و با دست چپ شانه چپش را تکان دهد، سپس سه مرتبه بگوید: ای چنین پسری، گوش کن، بفهم، سپس بگوید: خدا پروردگار تو و محمد مال توست. پیامبر….».[1]

در مورد منبع این فتوا، به نظر می رسد که اگرچه همه این ویژگی ها در روایات ذکر نشده است، اما به اصل حرکت شانه های میت در هنگام تلقین اشاره شده است.[2]

اما در مورد جدایی روح از بدن، چرا به مردگان تلقین می کنیم و بدن آنها را تکان می دهیم؟ حتی اگر فهم وصل به روح باشد و مرده نفهمد؟!

در پاسخ باید گفت: روح انسان یکی از شگفت انگیزترین موجودات جهان است. درک تمام اسرار روح برای انسان دشوار، اما شاید غیرممکن است. قرآن كريم مي فرمايد: «وَ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ قُلْ أَنْفَسَهُ مِنْ رَبِّي وَ أَنْفَسُكُمْ وَ أَعْطَلَكُمْ»[3]

در مورد روح سؤالات مختلفی وجود دارد; مثلاً آیا روح مراتب دارد یا خیر؟ روح چند دستور دارد؟ درجات روح چیست؟ رابطه روح و جسم چیست؟ آیا در هنگام مرگ همه مراتب روح از بدن جدا می شود یا درجاتی از روح در بدن باقی می ماند؟

آنچه در اینجا به اختصار می توان به آن اشاره کرد این است که بر اساس منابع دینی و مبانی فلسفی نمی توان با قاطعیت بیان کرد که رابطه روح و بدن در زمان مرگ یعنی مرگ کاملاً قطع می شود، بلکه می توان این رابطه را ادامه داد. به شکل ضعیف . .

بر اساس برخی روایات – مانند تکان دادن مرده – روح تا مدتی پس از مرگ به بدن متصل می ماند.

اسحاق بن عمار در این باره می گوید: از امام کاظم (علیه السلام) پرسیدم که آیا مؤمن نسبت به زیارت کنندگان قبرش واکنش نشان می دهد؟

بخونیدش:  چرا وقتی ارضا میشم سوزش دارم

پیامبر فرمود: آری، و تا زمانی که در کنار قبر او هستند، با آنها خوب می شود [و خوشحال می شود] و چون از قبرش دور می شوند، می ترسد [و احساس تنهایی می کند].[4]

بنابراین، بر اساس روایات، رابطه روح و بدن حتی پس از مرگ، هرچند ضعیف، ادامه دارد. در نهایت این پیوند در ابتدای مرگ تقویت می شود و به همین دلیل بدن خود را حرکت می دهند تا متوفی توجه بیشتری به محتوای کلام داشته باشد.

از نظر مبانی فلسفی، رابطه روح و بدن پس از مرگ به طور کامل قطع نمی شود.

حکیم سبزواری در این زمینه می گوید: «با مرگ، علاقه روح به بدن به طور کامل قطع نمی شود، بلکه تا زمانی که اثر بدن باقی است، علاقه روح به بدن نیز باقی می ماند و دلیلش این است. دستور به زیارت قبور به شرع دادند».[5]

پس از این تأیید، این مطلب را منطبق با اصول حکمت متعالیه می داند و در توضیح خود می گوید: «همانطور که در سمت ظهور و ظهور [روح]، مقام طبیعت جسمانی (دست) وجه) از مراتب نفس و جلال و مقدمات آن است، در جانب زوال و انحطاط، مقام فطرت جسمانی از مراتب نفس است».[6]

در توضیح این سؤال می گوییم که بر اساس اصول حکمت متعالیه، ظهور روح جسمانی است; یعنی روح در ابتدا جسمانی است و به دنبال حرکت مادی مراحل کمال را طی می کند و از جماد به نباتات و حیوانات و سپس به تجرد می رسد. از این رو، همان گونه که در بعد خلقت، مرحله جسمانی از مراتب نفس محسوب می شود; از نظر انحطاط و پایان حیات مادی، بدن مادی پس از مرگ یکی از مراتب روح محسوب می شود. بنابراین از آنجایی که بدن پس از مرگ دارای مراتب است، این رابطه نیز مراتبی دارد.

نتیجه این که اگر چه امکان ارتباط مستقیم با روح پس از مرگ وجود ندارد; اما بر اساس منابع دینی و مبانی فلسفی، رابطه روح و بدن پس از مرگ نیز ادامه دارد. بنابراین ما می توانیم با تکان دادن بدنی که روح هنوز به آن وابسته است، به طور غیرمستقیم با روح خود ارتباط برقرار کنیم.

PS:

[1]. قمی، شیخ عباس، الفسخ النهیة فی ترجمه العروة الوققی، ج 1، ص 138. 257، قم، بازار صبح پیروزی، چاپ اول، 1423ق. مقاله مشابه این مقاله در تحفه رضویه نراقی نیز یافت می شود: نراقی، مولی محمدمهدی، تحفه رضویه، ص. 225

[2]. و بر ضریح الایمان کف بزن و سپس بگو… کلینی، ابوجعفر، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 1، ص 138. 3، ص. 138. 196

[3]. و از تو درباره نفس می پرسم، کلام نفس از امر پروردگارم است و ما اندکی به تو داده ایم. اسرائیل، 85 ساله.

[4]. عده ای از اصحاب ما نزد سهل بن زیاد، نزد محمد بن سنان، نزد اسحاق بن عمار، نزد ابی الحسن قال گفته اند: و آن که می داند کسى که قبر را زیارت کرد، گفت آرى، و تا زمانى که نزدیک قبر بود، با او صحبت نکرد، پس برخاست و از قبر خارج شد. The Tomb Entrance A Beast Enough، جلد 3، صفحه 228.

[5]. صدرالملتحین، الاسفار الاربعه، پاورقی، جلد ۸.

[6]. همان

درمان: آمنه اسفندیاری

بخش تصمیمات اسلامی طبایان

ارجاع:

وب سایت اسلام کوئست

کتاب قوانین نورانی – امیر بهاءالدین علایی نژاد

سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

مومیایی کردن مرده به چه معناست؟

تدفین شهدای گمنام در اماکن عمومی

آیا مسئولیت متوفی پرداخت می شود؟

فهرست این مقاله:

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

ماده 152: اگر با میت سرد و شسته نشده به قسمتی از بدن خود دست بزند، باید غسل کند.

شماره 153 – غسل میّت مانند غسل جنابت است و برای وضو کافی است هر چند مستحب وضو باشد.

شرایط غسل جسد [قوانین جسد]

سؤال: غسل میت را چگونه باید انجام داد؟ ٧٥٧٥٧٥٩٩٩٨٨٨ پاسخ: اگر بعد از خنك شدن و قبل از غسل (يعني هر جا كه ميت با ميت تماس پيدا كرد) ميت را لمس كند، بايد غسل كند. غسل واجب است اگر چه ناخن های انسان به میت برسد خواه ناخواه.

نظافت میت مسلمان بعد از غسل [غسل کننده میت]

ممکن است این موارد را نیز دوست داشته باشید:

سؤال: آیا میت بعد از غسل پاک است؟

جواب: بعد از سه غسل، بدن مسلمان میت تطهیر می شود.

قبل از پایان غسل میت آب را تخلیه کنید

سؤال: بعد از غسل سدر و کافور و قبل از غسل آب خالص، قطرات ترشح شده از میت پاک است یا نجس؟

بخونیدش:  چرا مرغ از خروس فرار میکند

جواب: تا سه وضو نگرفته، میت پاک نمی شود.

دست زدن به میت نجس است.

سؤال: کسی که به میت گرم دست می‌زند نجس می‌شود یا خیر؟

جواب: نجس است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از تحقیق آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

به گفته آیت الله سیستانی

سؤال: اگر انسان میت را لمس کند، تا چه مدت باید غسل کند؟ باید حمام کنی

منبع: سایت هدانا برگرفته از تحقیق آیت الله العظمی سیستانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا