چرا بعد از دست زدن به میت باید غسل کرد

کسى که میت را غسل مى دهد باید نیت و قصد قربت داشته باشد، یعنى براى ادای امر خداوند متعال غسل کند و اگر تا پایان غسل سوم به همین نیت بماند، کافی است. و تجدید نیت در هر غسل لازم نیست. اگر غسل قصد غسل میت نباشد غسل میت باطل است

. (توضیح المسائل امام خمینی (ره)، م556)

سؤال: چرا دست زدن به میّت غسل است، ولی مسّ با لاشه مرده غسل ​​نیست؟

احکام اسلام را خداوند بیان می کند و ما موظفیم به آن عمل کنیم. حکمت بسیاری از تصمیمات برای ما کاملاً روشن نیست و یکی از آنها این است که اگر کسی به بدن مرده ای که سرد است و شسته نشده است (یعنی دست به قسمتی از بدنش بزند) دست بزند. مرده را غسل دهد (خواه در خواب لمس کرده باشد یا در بیداری، با اختیار یا بی اختیار لمس کرده است). حتی اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میت برسد، باید غسل کند، ولی اگر به حیوان مرده دست بزند، غسل بر او واجب نیست. چرا مسّ میّت غسل دارد و مسّ میّت غسل ندارد، عبادت است و به ما امر شده است; اگر چه در مواردی حکمت آن را ائمه بیان کرده اند.

سؤال: آیا نیت در غسل میت واجب است؟ اگر غسل نکند غسل میت صحیح است؟

جواب: بلی – غسل کننده میت باید نیت و قصد قربت داشته باشد یعنی برای ادای امر خداوند متعال غسل کند و تا پایان غسل سوم به همین نیت می ماند کافی است. و در هر غسل نیت تجدید می شود. لازم نیست – پس اگر غسل قصد غسل میت نداشته باشد غسل میت باطل است. (تعزیه المسائل امام خمینی (ره) 556 م).

سؤال: اگرچه ادراک مربوط به جدا شدن روح از بدن است، اما تکان دادن میت در هنگام تلقین به چه معناست؟ !

یکی از مستحبات و آداب دفن میت، تلقین آن در قبر است:

«پس از سپردن آن به لهد، مربی او یا شخص مأذون از او، میت را در عقاید ائمه علیهم السلام به نحوی که در روایات آمده تلقین کنید و بهتر است دهان او را ببندید. به گوش میت دست راستش را روی شانه راستش بگذارد و با دست چپ کتف چپش را بگیرد و با قدرت حرکت دهد، پس باید سه مرتبه بگوید: ای چنین پسری، گوش کن، بفهم، سپس باید بگو: خدا پروردگار شما و محمد پیامبر شماست…».[1]

در مورد منبع این فتوا، به نظر می رسد اگرچه در روایات همه این ویژگی ها ذکر نشده است، اما اصل حرکت شانه های میت در هنگام تلقین ذکر شده است.[2]

اما در مورد جدایی روح از بدن، چرا به مردگان تلقین می کنیم و بدن آنها را تکان می دهیم؟ حتی اگر فهم به روح پیوند خورده باشد و میت نفهمد؟!

در پاسخ باید گفت؛ روح انسان یکی از شگفت انگیزترین موجودات جهان است. درک تمام اسرار روح برای انسان دشوار است، اما شاید غیرممکن. قرآن کریم می فرماید: «و از تو درباره نفس می پرسند، بگو جان از امر پروردگار من است و جز اندکی به شما داده شده است».[3]

سؤالات مختلفی در مورد روح وجود دارد; مثلاً آیا روح مراتب دارد یا خیر؟ روح چند دستور دارد؟ درجات روح چگونه است؟ رابطه روح و جسم چیست؟ آیا در هنگام مرگ همه مراتب روح از بدن و بدن جدا می شود یا درجاتی از روح در بدن باقی می ماند؟

آنچه در اینجا به اختصار می توان به آن اشاره کرد این است که بر اساس منابع دینی و نیز مبانی فلسفی نمی توان با قطعیت گفت که رابطه روح و بدن در هنگام مرگ کاملاً قطع می شود، بلکه ممکن است این رابطه به شکل ضعیفی ادامه یابد. .

بر اساس برخی روایات – مانند روایت تکان دادن مردگان – روح تا مدتی پس از مرگ نیز به بدن متصل می ماند.

اسحاق بن عمار در این باره می گوید: از امام کاظم (علیه السلام) پرسیدم که آیا مؤمن به زیارت کنندگان قبرش واکنش نشان می دهد؟

حضرت فرمودند: آری، و تا زمانی که در کنار قبر او هستند، با آنها خوب می شود [و خوشحال است] و چون از قبرش دور می شوند، می ترسد [و احساس تنهایی می کند].[4]

بنابراین، بر اساس روایات، رابطه روح و بدن حتی پس از مرگ – هرچند ضعیف – ادامه دارد. در نهایت، این پیوند در ابتدای مرگ قوی‌تر می‌شود، به همین دلیل بدن خود را حرکت می‌دهند تا متوفی به محتوای سخنرانی توجه بیشتری داشته باشد.

بخونیدش:  چرا وقتی یک توپ کم باد را جلوی نور خورشید قرار می دهیم باد می شود

از نظر مبانی فلسفی، رابطه روح و بدن پس از مرگ به طور کامل قطع نمی شود.

حکیم سبزواری در این زمینه می گوید: «با مرگ، علاقه روح به بدن به طور کامل قطع نمی شود، اما تا زمانی که اثر بدن باقی است، علاقه روح به بدن نیز باقی است و به همین دلیل است. در شرع به زیارت قبور دستور داده اند». [5]

وی پس از این تصدیق، این مطلب را منطبق بر اصول حکمت متعالیه می داند و در توضیح خود می گوید: «همانطور که از جانب ظهور و برآمدن [نفس]، مقام فطرت جسمانی (دستی) صورت) یکی از مراتب نفس و درخشندگی و مقدمات آن است، در سمت زوال و زوال، مقام فطرت جسمانی یکی از مراتب نفس است».[6]

در توضیح این مطلب می گوییم بر اساس اصول حکمت متعالیه، ظهور و ظهور روح، جسمانی است; یعنی نفس در ابتدا جسمانی است و به دنبال حرکت مادی مراحل کمال را طی می کند و از بی جان به نبات و حیوان و سپس تجرد می گذرد. از این رو، همان گونه که در سمت خلقت، مرحله جسمانی از مراتب نفس محسوب می شود; از نظر زوال و پایان حیات مادی، بدن مادی پس از مرگ یکی از مراتب روح محسوب می شود. بنابراین از آنجایی که بدن پس از مرگ دارای مراتب است، این رابطه نیز مراتبی دارد.

نتیجه این است که اگرچه پس از مرگ امکان ارتباط مستقیم با روح برای ما وجود ندارد; اما بر اساس منابع دینی و مبانی فلسفی، رابطه روح و بدن پس از مرگ نیز ادامه دارد. بنابراین می توانیم با تکان دادن بدنی که روح هنوز به آن وابسته است، به طور غیرمستقیم با روح او ارتباط برقرار کنیم.

PS:

[1]. قمی، شیخ عباس، الفسخ النهایه فی ترجمه العروة الوثقی، ج 1، ص 257، قم، جزوات صبح پیروزی، چاپ اول، 1423ق. مقاله مشابه این مقاله در تحفه رضویه نراقی نیز یافت می شود: نراقی، مولی محمد مهدی، تحفه رضویه، ص. 225

[2]. و بر ضریح الایمان کف بزن و بعد بگو …. کلینی، ابوجعفر، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 3، ص 138. 196

[3]. و از تو درباره نفس می پرسم، کلام نفس از فرمان پروردگارم می آید و ما جز اندکی به تو علم دادیم. اسرائیل، 85 ساله.

[4]. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ الْمُوْمِنُ یَعْلَمُ بِمَنْ یَزُورُ قَبْرَهُ قَالَ نَعَمْ وَ لَا یَزَالُ مُسْتَأْنِساً بِهِ مَا دَامَ عِنْدَ قَبْرِهِ فَإِذَا قَامَ وَ انْصَرَفَ مِنْ قَبْرِهِ دَخَلَهُ مِنِ انْصِرَافِهِ عَنْ قَبْرِهِ یک جانور کافی، جلد 3، صفحه 228.

[5]. صدر المطلحین، الاسفار الاربعه، پاورقی، جلد 8.

[6]. همان

پردازش: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی طبایان

مراجع:

وب سایت اسلام کوئست

کتاب قوانین روشن – امیر بهاءالدین علایی نژاد

سایت اندیشه قم

مطالب مرتبط:

مومیایی کردن مرده به چه معناست؟

تدفین شهدای گمنام در اماکن عمومی

آیا مسئولیت اموات پرداخت می شود؟

لیست این مورد:

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

مسأله 152 ـ اگر کسى قسمتى از بدن خود را به میّتى که سرد شده و غسل نکرده است، مسّ کند، باید غسل کند.

شماره 153 – غسل میت مانند غسل جنابت است و برای وضو کافی است هر چند مستحب است وضو بگیرد.

شرط غسل دادن میت [قوانین جسد]

سؤال: انسان چگونه باید برای بدن میت غسل کند؟ ٧٥٧٥٧٥٩٩٩٨٨٨ جواب: اگر بعد از سرد شدن و قبل از غسل بدن ميت را لمس كند (يعني هر جاي بدنش با ميت تماس پيدا كند) بايد بدن ميت را غسل كند. غسل واجب است هر چند ناخنش به ناخن میت برسد، خواه خواه ناخواه این کار را بکند.

نظافت میت مسلمان بعد از غسل [کسی که میت را غسل می دهد]

ممکن است این مطالب را نیز دوست داشته باشید:

سؤال: آیا میت بعد از غسل پاک می شود؟

جواب: بعد از سه غسل، بدن مسلمان میت پاک می شود.

تخلیه آب قبل از پایان غسل میت

سؤال: بعد از غسل سدر و کافور و قبل از غسل آب پاک، قطرات ترشح شده از میت پاک است یا نجس؟

جواب: میت تا سه وضو تمام نشود پاک نمی شود.

دست زدن به بدن میت نجس است.

سؤال: کسى که دست به میّتى در حالى که هنوز گرم است، نجس مى شود یا خیر؟

جواب: نجس است.

بخونیدش:  چرا نباید در برابر انتقاد صحیح دیگران مقاومت کرد

منبع: سایت هدانا برگرفته از نظرسنجی آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

طبق نظر آیت الله سیستانی

سؤال: اگر انسان به میت دست بزند، تا چه مدت باید غسل کند؟ باید غسل کنی

منبع: سایت هدانا برگرفته از نظرسنجی آیت الله العظمی سیستانی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا