چرا حضرت علی اسم فرزندش را عمر گذاشت
طرح مشکوک:
شیعیان مدعی هستند که خلیفه اول و دوم به خانه فاطمه (رضوان الله تعالی علیه) حمله کردند. در حالی که همه ما می دانیم که علی رضی الله عنه بسیاری از فرزندان خود را به نام خلفا – همان کسانی که گویا فاطمه را کشتند – نامگذاری کرده است. این نشان می دهد که خلفا از این بدگویی ها مبرا هستند. آیا کسی نام فرزندان خود را به نام قاتل همسرش میگذارد؟
بررسی:
پاسخ خلاصه :
نام ابوبکر :
اولاً: اگر امیرالمؤمنین علیه السلام نام فرزندش را ابوبکر می گذاشت، نام اصلی او (عبدالکعبه، عتیق، عبدالله و… با تفاوتی که وجود دارد) را انتخاب می کرد و نه. نام مستعار او
دوم: ابوبکر فرزند علی علیه السلام بود و انتخاب کنیه برای افراد منحصر به پدر فرزند نیست; برعکس، خود شخص طعنه خود را بر اساس اتفاقاتی که در زندگی اش رخ داده انتخاب کرده است.
ثالثاً: بنا به گفته قلی، نام این طفل را امیرالمؤمنین علیه السلام عبدالله که 25 سال داشت در کربلا گذاشته بود.
ابوالفرج اصفهانی می نویسد:
قتل عبدالله بن علی بن ابی طالب که فرزند خمس و بیست و یکمین سال عمر او بود.
عبدالله بن علی 25 ساله بود که در کربلا به شهادت رسید.
الاصفهانی، ابوالفرج علی بن الحسین (متوفی 356)، مقاتل الطلبین، ج 1، ص 138. 22.
بنابراین سال ولادت عبدالله در آغاز خلافت حضرت علی علیه السلام بود که در این سال به شدت از خلفای پیشین انتقاد کرد.
به نام عمر :
اول: یکی از عادات عمر تغییر نام افراد بود و به گفته مورخان، عمر شخصاً این نام را به او داد و به آن نام شهرت یافت.
بلاذری در انساب الاشراف می نویسد:
و عمر بن خطاب به نام عمر بن علی نامیده شد.
عمر بن خطاب پسر علی را به نام خود عمر نامید.
البلاذری، احمد بن یحیی بن جابر (متوفی 279 ق)، انساب الاشراف، ج 1، ص 138. 1، ص. 297.
ذهبی در آگهی النبیله می نویسد:
و در روزهای زندگی پربار. فامار سماح باسمه.
او در زمان عمر به دنیا آمد و عمر نام خود را برای او انتخاب کرد.
الذهبی، شمس الدین محمد بن احمد بن عثمان، (متوفی 748 ق)، سیر اعلام النبیله، ج 1، ص 138. 4، ص. 134، تحقیق: شعیب الارنوت، محمد نعیم الاقصوسی، مصحح: مؤسسه الرساله – بیروت، چاپ: 9، 1413ق.
عمر بن خطاب نیز نام افراد دیگر را در داستان تغییر داده است که تنها به سه مورد اشاره می کنیم:
1. ابراهیم بن الحارث بن عبدالرحمن.
عبدالرحمن بن الحارث.
پدرش نام او را ابراهیم گذاشت; اما عمر آن را تغییر داد و به عبدالرحمن سپرد.
عسقلانی الشافعی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفی 852 ق)، الحدافة فی چصیر الصحابه، ج 1، ص 138. 5، ص. 29، تحقیق: علی محمد الباجوی، ناشر: دارالجیل – بیروت، چاپ اول: 1412 – 1992م.
2. الاجده ابی مسروق بن عبدالرحمن.
الاجده بن مالک بن امیه الحمدانی الوداعی… فسمه عمر عبدالرحمن.
عمر بن خطاب نام اجداء بن مالک را به عبدالرحمن تغییر داد.
عسقلانی الشافعی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفی 852 ق)، الحدافی فی چصیر الصحابه، ج 1، ص 138. 1، ص. 186، شماره: 425، تحقیق: علی محمد الباجوی، ناشر: دارالجیل – بیروت، چاپ اول: 1992 – 1412م.
4 ثعلبه بن سعد ب معالی:
نام المعالی ثعلبه، فسمه عمر بن الخطاب المعالی بود.
نام معالی، ثعلبه، که عمر آن را به معالی تغییر داد.
السحری العاطبی، ابوالمنذر سلمه بن مسلم بن ابراهیم (متوفی 511 ق)، الانساب، ج 1، ص 138. 250.
ثانیاً: ابن حجر در کتاب الاصابه باب «یاد کن نام من عمر است» بیست و یک نفر از صحابه را ذکر می کند که نامشان عمر بود.
1. عمر بن الحکم السلام; 2. عمر بن الحکم البهزی; 3. عمر بن سعد ابوکبشه الانماری; 4. عمر بن سعید بن مالک; 5. عمر بن سفیان بن عبدالاسد; 6. عمر بن ابوسلمه بن عبدالاسد; 7. عمر بن عکرمه بن ابوجهل; 8. عمر بن عمرو اللیثی; 9. عمر بن عمیر بن عدی; 10. عمر بن عمیر بی منسوب; 11. عمر بن عوف النخی; 12. عمر بن سق; 13. عمر بن مالک; 14. عمر بن معاویه غزاری; 15. عمر بن وهب ثقفی; 16. عمر بن یزید الکعبی; 17. عمر الاسلامی; 18. عمر الجامی; 19. عمر الخاتمی; 20. عمر الیمانی. 21. عمر بن الخطاب.
عسقلانی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل شافعی، الزخم فی تبعیض الصحابه، ج 1، ص 138. 4، ص. 587-597، تحقیق: علی محمد الباجوی، مصحح: دارالجیل – بیروت، چاپ: الاولی، 1992 – 1412م.
آیا این اسامی همه به دلیل علاقه به خلیفه دوم بوده است؟ !
به نام عثمان :
اول: نصب عثمان به خاطر همنامی با خلیفه سوم یا علاقه او به او نیست. در مقابل، امام (علیه السلام) به دلیل علاقه به عثمان بن مظون، این نام را برگزید.
اما او به نام برادرش عثمان بن مظون نامگذاری شده است.
نام فرزندم را به نام برادرم عثمان بن مظون گذاشتم.
الاصفهانی، ابوالفرج علی بن الحسین (متوفی 356)، مقاتل الطلبین، ج 1، ص 138. 23.
ثانیاً: ابن حجر عسقلانی بیست و شش نفر از صحابه را ذکر می کند که نامشان عثمان بوده است، آیا می توان گفت که همه این نام ها چه قبل از خلیفه سوم و چه بعد از آن به خاطر او بوده است؟
1. عثمان بن ابوجهام اسلمی; 2. عثمان بن حکیم بن ابوالعقص; 3. عثمان بن حمید بن زهیر بن الحارث; 4. عثمان بن حنیف بالمحمله; 5. عثمان بن ربیعه بن احبان; 6. عثمان بن ربیعه ثقفی; 7. عثمان بن سعید بن احمر; 8. عثمان بن شماس بن الشرید; 9. عثمان بن طلحه بن ابوطلحه; 10. عثمان بن ابوالعاص; 11. عثمان بن عامر بن عمرو; 12. عثمان بن عامر بن مطب; 13. عثمان بن عبد غانم; 14. عثمان بن عبیدالله بن عثمان; 15. عثمان بن عثمان بن الشرید; 16. عثمان بن عثمان ثقفی; 17. عثمان بن عمرو بن رفعة; 18. عثمان بن عمرو الانصاری; 19. عثمان بن عمرو بن الجموح; 20. عثمان بن قیس بن ابوالعاص; 21. عثمان بن مازون; 22. عثمان بن معاذ بن عثمان; 23. عثمان بن نوفل زم; 24. عثمان بن وهب مخزومی; 25. عثمان الجهانی; 26. عثمان بن عفان.
عسقلانی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل شافعی، هتک فی تبعیض صحابه، ج 1، ص 138. 4، ص. 447-463، تحقیق: علی محمد الباجوی، مصحح: دارالجیل – بیروت، چاپ: الاولی، 1992 – 1412م.
پاسخ تفصیلی
1. هیچ اسمی (غیر از اسماء خداوند متعال) مختص یک نفر نیست; برعکس، گاهی برای بسیاری از افراد معروف به همین نام، نامی انتخاب می شد و هیچ محدودیتی در این زمینه بین اقوام و ملل وجود نداشت. از این رو، نام هایی مانند ابوبکر، عمر و عثمان، نام های رایجی بوده اند که بسیاری از افراد زمان پیامبر و یاران و یاران او و یاران و دوستان و یاران شیعه امامیه به این نام ها معروف و مشهور بوده اند. مانند:
ابوبکر حضرمی، ابوبکر بن ابوسمک، ابوبکر عیاش و ابوبکر بن محمد از یاران امام باقر و صادق علیهما السلام بودند.
عمر بن عبدالله ثقفی، عمر بن قیس، عمر بن معمر از یاران امام باقر علیه السلام. و عمربن ابان، عمربن ابان کلبی، عمربن ابوحفص، عمربن ابوشعبه! عمر بن عثینه، عمر بن براء، عمر بن حفص، عمر بن حنظله، عمر بن سلمه و… یاران امام صادق علیه السلام.
عثمان امی بصری، عثمان جبله و عثمان بن زیاد از اصحاب امام باقر علیه السلام و عثمان اصبهانی، عثمان بن یزید، عثمان نوا از اصحاب امام صادق علیه السلام.
2. شکی نیست که شیعیان نسبت به یزید بن معاویه و اعمال شیطانی او نفرت شدیدی داشتند و دارند. اما در عین حال می بینیم که در میان شیعیان و اصحاب ائمه علیهم السلام کسانی بودند که یزید خوانده می شدند; مانند:
یزید بن حاتم از یاران امام سجاد علیه السلام است. یزید بن عبدالملک، یزید صائق، یزید کناسی از اصحاب امام باقر علیه السلام; یزید الشعار، یزید بن خلیفه، یزید بن خلیل، یزید بن عمر بن طلحه، یزید بن فرقاد، یزید مولی حکم از اصحاب امام صادق (علیه السلام).
حتی یکی از یاران امام صادق علیه السلام شمر بن یزید نام داشت.
الاردبیلی الغراوی، محمد بن علی (متوفی 1101ق)، جامع الروات و شرح الغالب فی الوسیله و السنن، ج 1، ص 138. 1، ص. 402، مصحح: مقاته آل محمدی.
آیا این نام ها می تواند دلیل محبوبیت یزید بن معاویه در میان امامان و شیعیان آنها باشد؟
3. نامگذاری فرزندان بر اساس علاقه والدین به افراد و شخصیت ها انجام نشده است وگرنه همه مسلمانان باید فرزندان خود را به نام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می نامیدند.
اگر این نامگذاری به دلیل ابراز محبت به شخصیت ها بود، چرا خلیفه دوم به همه کشورهای اسلامی بخشنامه کرد که هیچکس حق ندارد فرزند خود را به نام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بگذارد؟
ابن بطل و ابن حجر در تفسیر صحیح بخاری می نویسند:
عمر از طرف نبی به اهل کوفه نامه نوشت، الا تسموا احده.
ابن بطال البکری القرطبی، ابوالحسن علی بن خلف بن عبدالملک (متوفی 449 ق)، شرح صحیح البخاری، ج 1، ص 138. 9، ص. 344، تحقیق: ابوتمیم یاسر بن ابراهیم، ناشر: مکتبة الرشاد – عربستان سعودی / ریاض، چاپ: دوم، 1423ق – 2003م.
عسقلانی شافعی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفی 852 ق)، فتح الباری، شرح صحیح البخاری، ج 1، ص 138. 10، ص. 572، تحقیق: محب الدین الخطیب، ناشر: دارالمعرفه – بیروت.
عینی در آمادة القاری می نویسد:
عمر رضی الله عنه خطاب به اهل کوفه نوشت که کسی را به نام پیامبر نام نبرند و به جماعت مدینه دستور داد تا نام فرزندان خود را به نامهای محمدی تغییر دهند و حتی ذکر کرد. به مجلس اصحابم که به آنها اجازه داد و آنها را رها کرد.
العینی، بدرالدین محمود بن احمد (متوفی 855 ق)، الامام القاری صحیح البخاری، ج 1، ص 138. 15، ص. 39، ناشر: دار احیاء التراث العربی – بیروت.
4. نام یکی از اصحاب «عمر بن ابوسلمه قرشی» است که فرزند خوانده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود. این نام به خاطر محبت حضرت امیر علیه السلام به این فرزند خوانده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از کجا آمده است.
5. به گفته شیخ مفید، نام یکی از فرزندان امام مجتبی علیه السلام عمرو بود. آیا می توان گفت که این نام به دلیل همنامی با عمرو بن عبدود یا عمرو بن هشام (ابوجهل) بوده است؟
شیخ المفید، محمد بن محمد بن النعمان بن المعلم ابی عبدالله الاکبری، البغدادی (متوفی 413 ق)، الارشاد فی معرفه حجه الله علی العباد، ج 1، ص 138. 2، ص. 20، باب ذکر فرزندان الحسن بن علی علیهماالسلام، تحقیق: مؤسسه آل البیت علیهم السلام الی الوصول التراث، ناشر: دارالمفید للطباعه و النشر – بیروت. – لبنان، چاپ: دوم، 1414ق – 1993م.
6. طبق آنچه در صحیح مسلم از قول عمر بن خطاب آمده است، نظر حضرت امیر علیه السلام در مورد ابوبکر و عمر این بوده است که نفر دروغگو و گنهکار و فریبکار و خیانتکار هستند . عباس می گوید. :
پس چون رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفت، ابوبکر گفت: «من وصی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هستم، آنگاه ارث خود را بخواهید. پسر برادر شوهرت ابوبکر گفت: این ارث یک زن از پدرش است. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ما صدقه را ترک نکردیم، پس او دروغگو و گناهکار و خیانتکار است و خداوند می داند که او راستگو و بالغ و پیرو حق است. سپس وفات ابوبکر و آن وصی رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ و وصی ابی بکر دروغگو، گنهکار، خیانتکار خیانتکار.
ابوبکر پس از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) گفت: من جانشین رسول خدا هستم، شما دو نفر (عباس و علی) آمده اید و شما ای عباس درخواست کرده اید. ارث برادرزاده ات و تو ای علی ارث فاطمه دختر پیامبر را خواسته ای. .
ابوبکر گفت: رسول خدا فرمود: ما چیزی را ارث نمی گذاریم، آنچه باقی می ماند صدقه است و او را دروغگو و گناهکار و شیاد و خیانتکار معرفی کردی و اکنون خداوند می داند که ابوبکر راست می گوید و مذهبی بود و از حقیقت پیروی کرد.
پس از وفات ابوبکر من جانشین پیامبر و ابوبکر شدم و باز هم مرا خیانتکار و دروغگوی فریبکار و گنهکار خواندی.
النصابوری، مسلم بن حجاج ابوالحسین قشیری (متوفی 261 ق)، صحیح مسلم، ج 1، ص 138. 3، ص. 1378، 1757ق، کتاب الجهاد الولیسیار، باب سلطنت الفی، تحقیق: محمد فؤاد عبدالباقی، مصحح: دار احیاء التراث العربی – بیروت.
و در روایتی که در صحیح بخاری وجود دارد، امیرالمؤمنین علیه السلام ابوبکر را ظالم می داند:
اما تو بر ما فرمانروایی کردی که ما را برای عزیزان خود مرد کنیم، من رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هستم.
تو به زور بر ما مسلط شدی و ما به دلیل نزدیکی به پیامبر اکرم (ص) خود را شایسته خلافت می دانستیم.
البخاری الجافی، محمد بن اسماعیل ابوعبدالله (متوفی 256 ق)، صحیح البخاری، ج 1، ص 138. 4، ص. 1549، ح3998، کتاب المغازی، باب غزوه خیبر، تحقیق: د مصطفی دیب البغاء، مصحح: دار ابن کثیر، الامامه – بیروت، چاپ سوم، 1407ق – 1987م.
و شيوخ در روايت ديگرى نقل كرده اند كه اميرالمؤمنين عليه السلام حتي دوست نداشت چهار جان را ببيند:
او به ابی بکر پیغام داد که از آمدن عمر به ما نفرت نمیدهد.
البخاری الجافی، محمد بن اسماعیل ابوعبدالله (متوفی 256 ق)، صحیح البخاری، ج 1، ص 138. 4، ص. 1549، ح3998، کتاب المغازی، باب غزوه خیبر، تحقیق: د مصطفی دیب البغاء، مصحح: دار ابن کثیر، الامامه – بیروت، چاپ سوم، 1407ق – 1987م.
با توجه به این مواضع تند امیرالمؤمنین علیه السلام در برابر خلفا، آیا می توان ادعا کرد که پیامبر به دلیل علاقه به خلفا، فرزندان خود را به نام آنها نامگذاری کرده است؟
7. اهل سنت ادعا می کنند که این نام ها همه ناشی از حسن رابطه امام علی (علیه السلام) با خلفا بوده است. اگر چنین است چرا خلفا نام حسن و حسین را که فرزندان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز بودند برای فرزندان خود انتخاب نکردند؟
آیا دوستی می تواند یک طرفه باشد؟
نتیجه:
نامگذاری فرزندان امیرالمؤمنین علیه السلام به نام خلفا، به هیچ وجه در خدمت روابط حسنه امیرالمؤمنین علیه السلام و خلفا نیست و نمی توان از آن در انکار شهادت حضرت زهرا استفاده کرد. سلام الله علیها
موفق باشید
گروه پاسخگویی به سوالات
پژوهشکده حضرت ولی عصر (عج).
شیعیان مدعی هستند که خلیفه اول و دوم به خانه فاطمه (رضوان الله تعالی علیه) حمله کردند. در حالی که همه ما می دانیم که علی رضی الله عنه بسیاری از فرزندان خود را به نام خلفا – همان کسانی که گویا فاطمه را کشتند – نامگذاری کرده است. این نشان می دهد که خلفا از این بدگویی ها مبرا هستند. آیا کسی نام همسرش را برای فرزندانش می گذارد؟
دوم: ابوبکر کنیه فرزند علی علیه السلام بوده است و انتخاب کنیه برای افراد منحصر به پدر فرزند نیست. در مقابل، خود شخص بر اساس وقایعی که در زندگی اش رخ داده است، نام کنیه خود را انتخاب کرده است.
سوم: به گفته قلی، نام این فرزند را امیرالمؤمنین علیه السلام عبدالله، که در آن زمان بوده است. 25 ساله در کربلا.
ابوالفرج اصفهانی می نویسد:
قتل عبدالله بن علی بن ابی طالب که فرزند خمس و سال بیست و یکم سنت بود.
عبدالله بن علی 25 ساله بود که در کربلا به شهادت رسید.
الاصفهانی، ابوالفرج علی بن الحسین (متوفی 356)، مقاتل الطلبیین، ج 1، ص 138. 1، ص. 22.
بنابراین سال ولادت عبدالله در آغاز خلافت حضرت علی علیه السلام بوده است که در این سال شدیدترین انتقادات را از خلفای قبلی داشته است. مورخین عمر او را به این نام نهادند و به این نام نیز شهرت یافت.
بلاذری در انساب الاشراف می نویسد:
-خطاب به نام عمر بن علی نامیده است.
البلازیری، احمد بن یحیی بن جابر (متوفی 279 ق)، انساب الاشراف، ج 1، ص 138. 1، ص. 297.
ذهبی در اعلام اشراف می نویسد:
و متولد زمان عمر. فامار سماح بسمه.
او در زمان عمر به دنیا آمد و عمر نام خود را برای او برگزید.
الذهبی، شمس الدین محمد بن احمد بن عثمان، (متوفی 748 ق)، سیر اعلام النبیله، ج 1، ص 138. 4، ص. 134، تحقیق: شعیب الارنوت، محمد نعیم الاقصوسی، ناشر: است. الرساله – بیروت، چاپ: 9، 1413ق.
عمر بن الخطاب نام افراد دیگر را نیز در داستان تغییر داد و ما فقط به سه مورد اشاره می کنیم:
1 ابراهیم بن الحارث متولد عبدالرحمن
عبدالرحمن بن الحارث …. پدرش او را صدا زد. ابراهیم.
اما عمر او را تغییر داد و به عبدالرحمن سپرد. 5، ص. 29، تحقیق: علی محمد الباجوی، مصحح: دارالجیل – بیروت، چاپ: الاولاء، 1992-1412.
2. الاجدا ابی مسروق ب عبدالرحمن.
الاجداء بن مالک بن امیه الحمدانی الودایی … فسمه عمر عبدالرحمن.
عمر بن الخطاب نام اجده بن مالک را به عبدالرحمن تغییر داد.
عسقلانی الشافعی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفی 852 ق)، الحادثه فی طبقه الصحابه، ج 1، ص 138. 1، ص. 186، شماره: 425، تحقیق: علی محمد الباجوی، مصحح: دارالجیل – بیروت، چاپ: الاولاء، 1992 – 1412.
4 ثعلبه بن سعد بن معالی: 757578599 م. ثعلبه، فسمه عمر بن الخطاب المعالی.
نام معالی، ثعلبه که نام او را به معالی تغییر داد.
السحری الاوتابی، ابوالمنظیر سلمه بن مسلم بن ابراهیم (متوفی: 511 ق)، الانساب، ج 1، ص 138. 1، ص. 250.
دوم: ابن حجر در کتاب الاصابه، باب «ذکر» اسم من عمر است، بیست و یک نفر از صحابه را ذکر می کند که نامشان عمر بوده است.
1. عمر بن الحکیم السلمی؛ 2. -حکم البهزی؛ 3. عمر بن سعد ابو کبشه انماری؛ 4. عمر بن سعید بن مالک؛ 5. عمر بن سفیان بن عبدالاسد؛ 6. عمر بن ابوسلمه بن عبدالاسد؛ 7. عمر بن عکرمه بن. ابوجهل؛ 8. عمر بن عمرو اللیثی؛ 9. عمر بن عمیر بن عدی؛ 10. عمر بن عمیر، بی منسوب؛ 11. عمر بن عوف النخعی؛ 12. عمر بن سق؛ 13. عمر بن مالک. ؛ 14. عمر بن معاویه غزاری؛ 15. عمر بن وهب ثقفی؛ 16. عمر بن یزید الکعبی؛ 17. عمر الاسلامی؛ 18. عمر جامی؛ 19. عمر الخاتمی 20. عمر علیمانی 21. عمر بن الخطاب.
الاصقلانی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل الشافعی، التذافی فی تمییز الصحابه، ج4، ص587-597. ، تحقیق: علی محمد البجاوی، ناشر: دارالجیل – بیروت، چاپ: الاولاء، 1412 – 1992.
آیا همه نامها به دلیل علاقه به خلیفه دوم بوده است؟!
نامگذاری به نام عثمان به خاطر همنامی با خلیفه سوم یا علاقه به او نیست. بلکه همانطور که امام (علیه السلام) فرمودند، این نام را به دلیل علاقه به عثمان بن مظون انتخاب کرد.
اما او به نام برادرش عثمان بن مظون نامگذاری شد.
نام فرزندم را به نام برادرم عثمان بن مظون گذاشتم. ، مقاتل الطالبیین، ج 1، ص 138. 23.
دوم: ابن حجر عسقلانی بیست و شش نفر از صحابه را ذکر می کند که نام آنها عثمان بوده است، آیا می توان گفت که همه این اسامی، چه قبل از خلیفه سوم و چه پس از آن، از آن حضرت بوده است
1. عثمان بن ابوجهام اسلمی; 2. عثمان بن حکیم بن ابوالعقص; 3. عثمان بن حمید بن زهیر بن الحارث; 4. عثمان بن حنیف بالمحمله; 5. عثمان بن ربیعه بن احبان; 6. عثمان بن ربیعه ثقفی; 7. عثمان بن سعید بن احمر; 8. عثمان بن شماس بن الشرید; 9. عثمان بن طلحه بن ابوطلحه; 10. عثمان بن ابوالعاص; 11. عثمان بن عامر بن عمرو; 12. عثمان بن عامر بن مطب; 13. عثمان بن عبد غانم; 14. عثمان بن عبیدالله بن عثمان; 15. عثمان بن عثمان بن الشرید; 16. عثمان بن عثمان ثقفی; 17. عثمان بن عمرو بن رفعة; 18. عثمان بن عمرو الانصاری; 19. عثمان بن عمرو بن الجموح; 20. عثمان بن قیس بن ابوالعاص; 21. عثمان بن مازون; 22. عثمان بن معاذ بن عثمان; 23. عثمان بن نوفل زم; 24. عثمان بن وهب مخزومی; 25. عثمان الجهانی; 26. عثمان بن عفان.
العسقلانی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل شافعی، الحدافة فی تمیض الصحابه، ج4، ص447-463، تحقیق: علی. محمد الباجاوی، مصحح: دارالجیل – بیروت، چاپ اول، 1412 – 1992.
پاسخ تفصیلی
1. هیچ نامی (غیر از اسماء خداوند متعال) مختص یک نفر نیست. برعکس، گاهی برای بسیاری از افراد معروف به همین نام، نامی انتخاب می شد و هیچ محدودیتی در این زمینه بین اقوام و ملل وجود نداشت. از این رو، نام هایی مانند ابوبکر، عمر و عثمان، نام های رایجی بود که بسیاری از مردم زمان پیامبر و یاران و یاران او و نیز اصحاب و دوستان و یاران شیعه امامیه به این نام ها معروف بودند، مانند. :
ابوبکر حضرمی، ابوبکر بن ابوسمک، ابوبکر عیاش و ابوبکر بن محمد از یاران امام باقر و صادق علیهما السلام بودند. و عمربن ابان، عمربن ابان کلبی، عمربن ابوحفص، عمربن ابوشعبه! عمر بن عثینه، عمر بن براء، عمر بن حفص، عمر بن حنظله، عمر بن سلمه و… اصحاب امام صادق علیه السلام بن یزید، عثمان نوا از یاران امام صادق علیه السلام. به او.
2. شکی نیست که شیعیان نسبت به یزید بن معاویه و اعمال شیطانی او نفرت شدیدی داشتند و دارند. اما در عین حال می بینیم که در میان شیعیان و اصحاب ائمه علیهم السلام کسانی بودند که یزید خوانده می شدند; مثلاً:
یزید بن حاتم از یاران امام سجاد علیه السلام. یزید بن عبدالملک، یزید ساعق، یزید کناسی از اصحاب امام باقر علیه السلام; یزید الشعار، یزید بن خلیفه، یزید بن خلیل، یزید بن عمر بن طلحه، یزید بن فرقاد، یزید مولی حکم از یاران امام صادق (علیه السلام) محمد بن علی (متوفی 1101 ق) ، جامع الروات و شرح الاشتباهات فی الوسیله و السنن، ج 1، ص 138. 1، ص. 402، ناشر: مکتبه آل محمدی.
آیا این نام ها می تواند دلیل محبوبیت یزید بن معاویه در بین ائمه و شیعیان آنها باشد؟
3 نامگذاری فرزندان بر اساس علاقه والدین به افراد و شخصیت ها صورت نگرفته است و در غیر این صورت همه مسلمانان فرزندان خود را به نام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می نامیدند. حق دارد نام فرزندش را به نام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بگذارد
ابن بطال و ابن حجر در تفسیر صحیح بخاری می نویسند:
تسموة اوحذه بصیم نبی.
ابن بطال البکری القرطبی، ابوالحسن علی بن خلف بن عبدالملک (متوفی 449 ه.ق)، شرح صحیح بخاری، ج 1، ص 138. 9، ص. 344، تحقیق: ابوتمیم یاسر بن ابراهیم، ناشر: مکتب الرشاد – السعودیه / الریاض، چاپ: الثانیه، 1423ق-2003م.
العسقلانی الشافعی، احمد بن علی بن حجر ابوالفضل (متوفی 852 ق)، فتح الباری صحیح البخاری، ج 1، ص 138. 10، ص. 572، تحقیق: محب الدین الخطیب، ناشر: دارالمعرفه – بیروت.
عینی در عمادة القاری می نویسد:
و عمر رضی الله عنه در کتاب هایی نوشت که اهل کوفه احدی را به نام پیامبر نخوانند و دستور جامعه مدینه تغییر آن است. نام فرزندانشان که محمد نامیده می شوند، تا اینکه به اهل صحابه گفته می شود که اجازه ترک آنها داده می شود. 39، ناشر: دار احیاء التراث العربی – بیروت.
4 نام یکی از اصحاب «عمر بن ابوسلمه قریشی» است که فرزند خوانده پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از ام سلمه بوده است. این نام به خاطر محبت حضرت امیر علیه السلام به این فرزند خوانده پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم از کجا آمده است؟
5. بنا به گفته شیخ مفید نام یکی از فرزندان امام مجتبی علیه السلام عمرو بوده است، آیا می توان گفت که این فرقه به دلیل همنامی با عمرو بن عبدود یا عمرو بن هشام (ابوجهل) بوده است. ? ابن النعمان بن المعلم ابی عبدالله الاکبری، البغدادی (متوفی 413 ق)، الارشاد فی معرفه حجه الله علی العباد، ج 1، ص 138. 2، ص. 20، باب ذكر فرزند حسن بن على (علیه السلام)، تحقیق: است. المفید للطباعه و النشر و التوزیع – بیروت – لبنان، چاپ: الثانیه، 1414ق – 1993م.
6. طبق آنچه در صحیح مسلم از قول عمر بن خطاب آمده است، نظر حضرت امیر در مورد ابوبکر و عمر این بود که آنها دروغگو، گناهکار، فریبکار و خیانتکار بودند. به علی و عباس فرمود:
وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله از دنیا رفت، گفت ابوبکر من وصی رسول خدا صلی الله علیه و آله هستم سلام. ابوبکر گفت: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ارث چیست؟ ما صدقه را رها نکرده ایم. فَرَأَیْتُمَاهُ کَاذِباًا آثِماً غادِراً خَائِنًا وَاللَّهُ یَع ْلَمُ إِنَّهُ لَصادِقٌ بَارٌّ رَاشِدٌ تَبِّتَوَتَوَتُّاِّ تَبِعٌ. بُو بَکْرٍ وَأَنَا وَلِیُّ رَسُولِ اللَّهِ -صلی الله علیه وسلم- وَوَلِیُّ أَبِی بَکْرٍ فَرَأَیْتُمَانِی کَاذِبًا صلی الله علیه و آله و سلم گفت. : عباس و علی آمدید و تو ای عباس میراث برادر زاده را درخواست کرد و تو ای علی میراث فاطمه دختر پی امبر را.
ابوبکر گفت: رسول خدا فرموده است: ما چیزی را به ارث ناگذاشته ایم میماند صدقه است و شما او را دروغگو، گناهکار میکنید. ، حيله گر و خيانتكار معرفي كرد و حال آنكه خدا مي دهد كه ابوبكر راستگو، از مرگ ابوبكر، من جانشین پیامبر و ابو بكر شدم و باز
النیسا بوری، مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری (متوفای مسلم، جـ3). ، ص 1378، ح 1757، کِتَاب الْجِهَادِ وَالسِّیَرِ، بَاب حُکْمِ الْفَیْءِ، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت. کر را « استبدادگ میداند:
وَلَکِنَّکَ اسْتَبْدَدْتَ عَلَیْنَا بِالْأَمْرِ وَکُنَّا نَرَی لِقَرابَتِنَا نَسَلَّیَا عَلَیْهِ وَسَلَّمَا عَلَیْهِ وَآسَلَمَا. 8تو به زور بر ما مسلط شدی، و ما بخاطر نزدیک بودن به رسول اکرم (ص) خود را س زاوار تر به خلافت میدیدیم.
البخاری الجعفی ، محمد بن اسماعیل أ 256، باب غزوة خیبر، تحقیق: د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامة – بیروت، الطبعة: الثالث در روایت دیگرى خود شیخین نقل کردهاند که امیر م ؤمنان علیه السلام حتى دوست نداشت، چهر عمر را ببیند:
فَأَرْسَل َ إلى أبی بَکْرٍ أَنْ ائْتِنَا ولا یَأْتِنَا أَحَدٌ مَعَکَ کَرَاهِیَةً لِمَحْضَرِ عُمَرَ.
ابو عبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخا ری ج 4، ص 1549، ح3998، کتاب المغازی، باب غزوة خیبر، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامة – بیروت، الطبعة: الثالث ة، 1407هـ – 1987م.
آیا با توجه به این موضعگیریهای تند امیر مؤمنان علیه السلام در برابر خلفا، میتوانند خاطرات فرزندانشان را به خاطر داشته باشند. خود را هم نام آنها قرار داده است؟
7. میکنند که این نامگذارها همگی به خاطر روابط خوب اما علی علیه السلام باخلفا بوده است. نام حسن حسین را که فرزندان رسول خدا صلی اللّه علیه وآله نیز بوده اند و برای فرزندان خود انتخاب نشده اند؟757575999 مؤمنان و خلفا میکند و از آنها میتوانم برای انکار شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها استفاده کنم.