چرا حضرت فاطمه با حضرت علی ازدواج کرد هفتم
در ادامه پاسخ این سوال را می خوانیم که علت ازدواج حضرت فاطمه (س) با حضرت علی (ع) هفتمین هدیه در آموزش و پرورش ماگرتا چه بوده است؟
مطالب پیشنهادی: چرا شاه باهوش از رفتن به جزیره در دل نمی ترسید، هدیه هفتم
پیراهن هفت درهم
زیرا حضرت فاطمه علیهاالسلام به خاطر دین و ایمانشان با حضرت علی علیه السلام ازدواج کردند و دین را بر مال و ثروت ترجیح دادند.
یعنی چون ایمان را بر مال ترجیح می دادند و با اینکه خواستگاران ثروتمندی داشتند، حضرت علی (ع) را پذیرفتند زیرا ایمان و دین بالایی داشتند.
مطلب پیشنهادی: منظور از اسوه حسنه هدیه هفتم چیست؟
🚀 در این مطلب پاسخ این سوال را مطرح کرده ایم که علت ازدواج حضرت فاطمه با حضرت علی (ع) چه بوده است. اگر پاسخ دیگری برای این سوال دارید در قسمت نظرات بنویسید. همچنین برای دسترسی سریعتر به پاسخ سایر سوالات خود آن را با کلمه Magerta جستجو کنید. 🏆🤗
ازدواج علی و فاطمهطرفینامام علی(ع) و فاطمه(س)زمانسال اول، دوم یا سوم قمریدورهقرن اول قمریمکانمدینه
ازدواج علی (ع) و فاطمه (س) ، به ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) دختر پیامبر (ص) اشاره دارد. در منابع حدیثی آمده است که قبل از حضرت علی (ع) افراد دیگری از فاطمه (علیها السلام) خواستگاری کردند و پیامبر در جواب آنان گفت که ازدواج فاطمه به دست خداست.
پیامبر(ص) خطبه عقد علی(ع) و فاطمه را خواند. طبق نظر مهریه معروف حضرت زهرا، 500 درهم (معادل 1500 گرم نقره خالص) ذکر شده است که به این مقدار، مهرالسنه می گویند. در روایات آمده است که حضرت علی (ع) زره خود را فروخت و پیامبر (صلی الله علیه و آله) از این پول برای تهیه جهیزیه حضرت فاطمه (س) استفاده کرد. همچنین در شب عروسی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) مردم مدینه اطعام شدند.
بر اساس گزارشهای تاریخی و روایی، ازدواج علی (علیهالسلام) و فاطمه (س) در سال دوم یا سوم قمری اتفاق افتاده است، اما در مورد روز و ماه آن اختلاف نظر وجود دارد. مطابق آنچه در مناقب آل ابی طالب (نوشته شده در قرن ششم هجری قمری) آمده است، ازدواج فاطمه در اول ذی الحجه و ازدواج او در ششم ذی الحجه سال دوم قمری واقع شده است. در تقویم جمهوری اسلامی ایران، روز اول ذی الحجه به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه (س) به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده است.
روسری چهار درهم
در منابع آمده است که پیش از آن که حضرت علی علیه السلام خواستگاری کند، چند تن از صحابه مانند ابوبکر بن ابی قحافه و عمر بن خطاب از فاطمه خواستگاری کرده بودند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در پاسخ آنان ازدواج فاطمه را در دست خداوند دانست.[1] همچنین پس از ازدواج حضرت علی با فاطمه، عده ای از مهاجران که قبلاً از فاطمه خواستگاری کرده بودند، به پیامبر شکایت کردند، پیامبر (ص) در پاسخ به ازدواج آنها، علی و فاطمه را امری از جانب خداوند دانستند.[2]
مخمل مشکی بافت خیبر
بنابر روایت ابن شهرآشوب (متوفی 588 هجری قمری) در مناقب آل ابیطالب، پیامبر هنگام ازدواج فاطمه (س) و علی (ع) بر منبر رفت و خطبه خواند و فرمود: خداوند به من دستور داد. فاطمه را به عقد علی درآور و او این کار را انجام داد.[3]
بر اساس برخی روایات، خداوند تا زمانی که حضرت فاطمه (س) زنده بود، حضرت علی (ع) را از ازدواج با زنان دیگر منع کرد.
دو تخت که یکی از آنها با برگ خرما و دیگری با پشم پر شده بود.
در تاریخ ازدواج علی (علیه السلام) و فاطمه (س) اختلاف است:
به گفته محمدهادی یوسفی غروی (متولد 1327)، پژوهشگر تاریخ اسلام، تأخیر ازدواج تا ازدواج فاطمه و علی (علیه السلام) تقریباً ده ماه بود. . به علاوه، تأخیر در برپایی مراسم عروسی باعث شد که فاطمه از نظر جسمی رشد کند و به سطح زنان دیگر برسد.[13]
چهار بالش چرمی از طائف
در مورد سن فاطمه در زمان ازدواج اختلاف نظر وجود دارد که به گفته سید محسن امین (متوفی 1371 هجری قمری)، مترجم شیعه، این اختلاف مربوط به اختلاف نظر در تاریخ ولادت و تاریخ ازدواج اوست. از آنجا که فاطمه در سال پنجم نبوت به دنیا آمد و در سال اول و دوم و سوم قمری بر سر ازدواج او اختلاف است، سن او در زمان عقد نه، ده یا یازده سال است. 14 اما سن فاطمه در زمان عقد در برخی منابع 18 سال و در برخی دیگر پانزده سال و پنج ماه است[16].
همچنین در کتاب الاستیاب که یکی از منابع نوشته های صحابه قرن پنجم قمری است، سن حضرت علی (ع) هنگام ازدواج 21 سال ذکر شده است.[17]
فرش
در روایات، مهریه حضرت فاطمه (س) دوازده و نیم مثقال، [18] 500 درهم، 480 درهم و 400 مثقال نقره ذکر شده است [19] ایشان دلیل اختلاف را برحساب دانسته اند. که در آن جهیزیه حضرت فاطمه کتانی از یمن و پوست دباغی و گیاهی معطر و به گفته دیگران زره و پوست دباغی نشده گوسفند یا شتر بافته شده است) به نام مهرالصانع [22] و معادل تقریباً 1500 گرم است. از نقره خالص.[23]
طبق روایت شیخ طوسی در کتاب امالی، امام علی علیه السلام زره خود را فروخت [24]، پیامبر مقداری از پول را به بلال حبشه داد تا برای فاطمه عطر بخرد. مایحتاج زندگی را به عمار یاسر و چند تن از یاران، زنی فقیر داد و او به لباس مستعمل بسنده کرد. [27]
آسیاب دستی
بر اساس روایتی که شیخ طوسی در الامالی نقل کرده است، پیامبر (ص) و علی (علیه السلام) ولیمه را دادند. پیامبر گوشت و نان و علی خرما و روغن تهیه کرد. پس از ولیمه، پیامبر(ص) دست فاطمه(س) را در دست علی(ع) گذاشت و هر دو را به خانه فرستاد. سپس نزد آنان رفت و دعا کرد که خداوند به نسل آنان برکت دهد.[28]
بنا بر منابع تاریخی، خانه امام علی (ع) و فاطمه (علیها السلام) چند روز پس از ازدواجشان به محله پیامبر (ص) منتقل شد; چون دوری از فاطمه برای پیامبر سخت بود. پیامبر ابتدا می خواست آن دو را در خانه خود اسکان دهد، اما حارثه بن نعمان، یکی از صحابه، خانه خود را که در همسایگی پیامبر بود، در اختیار او گذاشت تا خانه علی و فاطمه باشد. [29]
ظرف مسی برای شستن لباس
↑ ابن سعد، طبقات الکبری، 1410ق، ج8، ص16; شیخ طوسی، الامالی، 1414ق، صفحه 40; طبرسی، اعلام الواری، 1417ق، جلد 1، صفحات 161-160.
↑ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، دارصادر، ج 1، ص 138. 2، ص. 41.
↑ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، 1379ق، ج3، ص350.
↑ شیخ طوسی، المالی، ۱۴۱۴ق، صفحه ۴۳.
↑ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، 1379ق، ج3، ص357.
↑ کفعمی، المصباح، ۱۴۰۵ق، صفحه ۵۱۴.
↑ طبری، تاریخ الام و الملوک، 1387ق، ج2، ص410.
↑ ابن سعد، طبقات الکبری، ۱۴۱۰ق، جلد ۸، ص ۲۲. 18: طبری، تاریخ الامم و الملوک، 1387ق، ج 11، ص 138. 598.
↑ اربالی، کشف الغمه، 1381ق، ج1، ص364.
↑ ابن طاووس، اقبال العمال، ۱۴۰۹ق، جلد ۲، صفحه ۵۸۴.
↑ مجلسی، بحارالانوار، ۱۴۰۳ق، جلد ۱۹، صفحات ۱۹۲-۱۹۳.
↑ مجلسی، بحارالأنوار، ۱۴۰۳ق، ج۱۹، ص۱۹۳.
↑ یوسفی غروی، پژوهشی تاریخ اسلام، 1382، ج2، ص250.
↑ امین، اعیان الشیعه، 1403ق، ج1، ص313.
↑ طبری، تاریخ الام و الملوک، ۱۳۸۷ق، جلد ۱۱، صفحه ۵۹۸.
↑ ابن عبدالبر، الاستیاب، 1412ق، ج4، ص1893.
↑ ابن عبدالبر، الاستیاب، 1412ق، ج4، ص1893.
↑ طبرسی، اعلام الواری، 1417ق، ج1، ص161-160.
↑ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ۱۳۷۹ق، ج۳، ص۳۵۱.
↑ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ۱۳۷۹ق، ج۳، ص۳۵۱.
↑ ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ۱۳۷۹ق، ج۳، ص۳۵۱.
↑ رجوع کنید به صدوق، المقنق، 1415ق، ص302.
↑ مسعودی، «تحقیق در مهرالصناح»، ص 138. 114.
↑ شیخ طوسی، المالی، ۱۴۱۴ق، صفحه ۴۰.
↑ شیخ طوسی، المالی، 1414ق، ص41.
↑ شیخ طوسی، المالی، 1414ق، ص41.
↑ شوشتری، شهراحقاق الحق، ۱۴۰۹ق، ج۱۰، ص۴۰۱.
↑ طوسی، المالی، 1414ق، صص. 42-43.
↑ ابن سعد، طبقات الکبری، ۱۴۱۰ق، جلد ۸، صفحه ۱۸.
↑ شیخ طوسی در کتاب امالی فهرست بدن حضرت فاطمه را ذکر کرده است; این اقلام عبارتند از: پیراهن هفت درهم، روسری چهار درهم، مخمل خیبر سیاه بافته، دو تخت که یکی از آن ها با برگ درخت خرما و دیگری با پشم گوسفند پوشیده شده بود. چهار بالش چرمی از طائف، یک حصیر دستی، یک ظرف مسی برای شستن لباس سیاه، یک جام چرمی سیاه، یک لیوان شیر، یک قوری سبز، دو دیگ گلی (شیخ طوسی، المالی، 1414ق، ص 41). .)