چرا شیعه با عایشه بد است

عایشه، نام کامل عایشه، دختر ابوبکر بن ابی قحفه، کنیهم عبدالله، کنیه المومنین • حمیر زاد، سال چهارم ولادت پیامبر، مکه، محل زندگی، مدینه، نسب/ قبیله بنی تیم، پدر و مادر پیامبر (ص) • ابوبکر • محمد بن ابی بکر، وفات 10 شوال سال 58 قمری، چگونگی وفات، مرگ طبیعی / مرگ به دست معاوی و دفن در برستان، در زمان اسلام پیامبر چهارم شاهد جنگ ها، جنگ، علت شهرت همسر پیامبر، تاریخ افک، جنگ سخنان قابل توجه همسر پیامبر (ص) • از راویان احادیث پیامبر (ص) ) • از مخالفان امام علی

عایشه دختر ابوبکر (متوفی 58 هجری قمری) سومین همسر پیامبر اسلام (ص) است که پس از وفات خدیجه کبری و پس از سودا به همسری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درآمد. مورخان در مورد سن او در زمان ازدواج اختلاف نظر دارند. ماجرای افک یکی از مشهورترین وقایع زندگی عایشه است که به دلیل اتهاماتی که دیگران به او وارد کردند، آیاتی از سوره نور نازل شد و خداوند متهمان را مقصر دانست.

عایشه معروف به ام المؤمنین به دلیل فعالیت ها، جهت گیری های سیاسی و نقشی که پس از رحلت پیامبر(ص) داشت، در میان همسران پیامبر شهرت دارد. او در پی ریزی پایه های خلافت خلیفه اول و دوم بسیار کوشید و با بیان احادیثی که در آن فضائل هر دو ذکر شده، به تثبیت موقعیت آنها کمک کرد. عایشه نیز در زمان خلافت با عثمان بود، اما بعداً به دلایلی از او روی گردانید و به قیام علیه عثمان پیوست. پس از قتل عثمان با بیان اینکه عثمان خونخوار است به مخالفت با امام علی (ع) پرداخت و با عده ای از یاران جنگ جمل را آغاز کرد.

اهل سنت با استناد به روایاتی از فضایل عایشه و محبوبیت او نزد پیامبر نقل می‌کنند و برای او جایگاه ارزشمندی قائل هستند، اما از سوی دیگر شیعیان به دلیل مناصب عایشه در زمان خلافت امام علی (ع) هستند. و تأثیر او در شکل دادن به جنگ جمل و نیز در جلوگیری از آن. در مورد دفن امام حسن (ع) در کنار قبر پیامبر (ص) انتقادات زیادی وارد شده است.

زندگی‌نامه

عایشه دختر ابوبکر از خاندان تیم و مادرش ام رومان دختر عامر بن عویمر از قبیله بنی کنانه بود. [1] او در سال چهارم یا پنجم بعثت در مکه به دنیا آمد. [2]

کنیه عایشه «ام عبدالله» بود که به دلیل وجود خواهرزاده اش عبدالله بن زبیر به این نام معروف شد.[3] در بسیاری از منابع تاریخی «ام المومنین» نامیده شده است.[4]

نقل شده است که پیامبر(ص) عایشه را حمیره نامید و او را چنین خطاب کرد. [5] روایتی نیز در این باره مشهور شده است که بر اساس آن پیامبر(ص) به عایشه فرمود: «کلمینی یا حمیره»؛ ای حمیره با من سخن بگو. می گویند اولین بار غزالی چنین حدیثی را در کتاب احیاء علوم الدین نقل کرده و قبلاً در هیچ کتابی نیامده است. چنانکه الفتانی یکی از علمای اهل سنت (متوفی 986 ق) نوشته است آنچه غزالی نقل کرده منشأ ندارد.[6] سید مرتضی عسکری از علمای شیعه نیز سخنان غزالی را مبنایی نمی داند و آن را از جعلیات وی می داند. او دروغ گفت و به پیامبر (ص) تهمت زد.[7]

وفات

عایشه در 10 شوال سال 58 هجری قمری (یا 57 هجری) در سن 66 سالگی در مدینه درگذشت، ابوهریره بر او نماز خواند و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.

در مورد علت مرگ عایشه اختلاف نظر وجود دارد. عده‌ای بر خلاف اهل سنت که مرگ او را طبیعی می‌دانستند با استناد به منابع، معاویه را عامل قتل عایشه می‌دانند که چاله‌ای کند و او را با نیرنگ خود در آن انداخت.[10] دلیل آن اعتراض عایشه به بیعت است. گفتند معاویه را با یزید اشتباه گرفته اند. [11] کسانی که می گویند عایشه کشته شد، روز این واقعه را پایان ذی الحجه دانسته اند. [12]

ازدواج با پیامبر اکرم

عایشه از همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بود که پس از وفات حضرت خدیجه و پس از ازدواج حضرت محمد (ص) با سوده دختر زمعه بن قیس به همسری پیامبر (ص) درآمد. 13] و این زندگی زناشویی نه سال و پنج ماه به طول انجامید. این مدت طولانی به طول انجامید. [14] درباره زمان وقوع ازدواج، پس از مرگ خدیجه، همه اتفاق نظر دارند، اما در دو یا سه سال پیش، قبل از هجرت، اختلاف نظر وجود دارد.[15] همچنین گزارش هایی وجود دارد که ازدواج پیامبر با عایشه قبل از ازدواج با سوده بوده است، اما برخی از مشهورترین احادیث مدعی هستند که پیامبر اسلام قبل از ازدواج با عایشه با سوده ازدواج کرده است. [16] نقل شده است که خُله، همسر عثمان بن مظون، نزد ابوبکر رفت و موضوع ازدواج را با پدرش در میان گذاشت. عایشه به اشتراک گذاشت پیامبر در ماه شوال سال یازدهم بعثت با عایشه ازدواج کرد[17] و مهریه او 400 درهم بود. آمدن و ازدواج آنها یک سال و نیم پس از هجرت و پس از جنگ بدر در شوال صورت گرفت.[17] 19]

سن عایشه هنگام ازدواج

در مورد سن ازدواج ایشان با پیامبر اختلاف وجود دارد به طوری که سن ازدواج ایشان بین 6 تا 18 سال تعیین شده است. هفت ساله بود [21] اما ازدواجش پس از هجرت به مدینه و بعد از جنگ بدر صورت گرفت; [22] هنگامی که عایشه بیش از نه سال داشت. [23] در نتیجه هشت سال و پنج ماه را در خانه پیامبر (ص) به سر برد. .

اما برخی از پژوهشگران بر این باورند که بررسی گزارش های مختلف از منابع تاریخی به خوبی نشان می دهد که عایشه هنگام ازدواج با محمد (ص) 18 ساله بوده است. آنان معتقدند که عایشه از نخستین مسلمانان بوده و در آغاز بعثت پیامبر اکرم (ص) کودکی نداشته است. به گفته آنان، در حالی که عایشه در زمان بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم حداقل هفت سال داشت، هنگام ازدواج با پیامبر، 17 سال داشت.[24]

سید جعفر مرتضی عاملی سن کم عایشه را نمی پذیرد و سن او را در زمان ازدواج بین سیزده تا هفده سال می داند. به گفته ابن اسحاق، وی عایشه را در زمره کسانی قرار داده است که در آغاز بعثت و پس از هجده نفر مسلمان شدند; به عبارت دیگر، او نوزدهمین فردی بود که دین اسلام را انتخاب کرد. جعفر مرتضی در ادامه بیان می کند که در زمان بعثه هفت سال داشت، در زمان ازدواج هفده سال داشت و در هجرت بیست سال داشت، مگر اینکه گویند کمتر از هفت سال داشت. ساله بود که مسلمان شد.[25]

بخونیدش:  چرا از بی مهرگان فسیل یافت نمی شود

ماجرای افک

طبق روایات مختلف اهل سنت، عایشه در غزوه بنی مصطلق همراه پیامبر بود.[26] عایشه در بازگشت از این جنگ، هنگامی که کاروان ها برای استراحت توقف کرده بودند، لشکرگاه را ترک کرد و با گم شدن گردنبند، مدتی ماندگار شد. [27] سربازان که از غیبت عایشه اطلاعی نداشتند، رفتند و او را به گمان اینکه عایشه آنجاست، با خود بردند. [28] پس از بازگشت عایشه به اردوگاه، آن را خالی یافت و در همان حال در آنجا ماند تا اینکه شخصی به نام صفوان بن معتل به آنجا رسید و شتر خود را به عایشه داد و او را با خود به لشکر برد. 29] عایشه که در بازگشت از این سفر بیمار بود، متوجه تغییر رفتار پیامبر شد. ص) و همچنین شایعاتی در مورد رابطه او با صفوان وجود داشت. [30] پس از مدتی آیات افک در سرزنش تهمت گران نازل شد. [31] اهل سنت نزول این آیات را فضیلت بزرگی می دانند. برای عایشه [32].

اگرچه این روایت در روایات مختلف اهل سنت آمده است، اما به گفته سید جعفر مرتضی امالی، مورخ شیعه، تقریباً همه این روایات را خود عایشه نقل کرده است. عایشه معروف است. [34] اما به گفته برخی از علمای شیعه، این روایات اشکال متعددی دارد، [35] و این داستان دروغین و هدف پدیدآورندگان آن، فضیلت بخشیدن به عایشه بوده است. [36] در تفسیر علی بن ابراهیم قمی روایتی از امام باقر (علیه السلام) نقل شده که ماجرای افک به تهمت عایشه به مریم قبطیه مربوط می شود. به مشکلاتی برخورد کردند و نپذیرفتند.[39]

پس از رحلت پیامبر اکرم

زندگی عایشه بعد از پیامبر (ص) را در چند مرحله می توان تحلیل کرد:

در زمان خلافت شیخین

پس از رحلت پیامبر (ص)، عایشه به دلیل اینکه همسر رسول خدا و فرزند خلیفه اول بود، مستقیماً در امور سیاسی دخالت نداشت، اما از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بود و مورد حمایت اولیاء قرار می گرفت. خلیفه اول خلفای دوم به گفته جمعی از نویسندگان شیعه، عایشه در خلافت ابوبکر نیز نقش آفرینی کرد و در واپسین روزهای حیات پیامبر(ص) برای تأسیس خلافت پدرش تلاش کرد. وی همچنین با استناد به روایات پیامبر اسلام در فضایل ابوبکر و عمر[40] و حمایت فکری و فقهی در بیان احادیث و صدور فتوا در ایجاد خلافت آن دو خلیفه سهیم بود. ، در پیشبرد خلافت دو خلیفه نقش بسزایی داشت. سیاست این دو خلیفه.[41] از سوی دیگر گزارش هایی وجود دارد که دو خلیفه اول به عایشه هدایایی دادند و مستمری او را نسبت به سایر همسران پیامبر (ص) افزایش دادند. بیشتر از بقیه به او اختصاص می داد. [43] از دیدگاه شیعه، این عمل خلفا نوعی ظلم تلقی می شد. [44]

در زمان عثمان

زندگی عایشه پس از مرگ آن دو خلیفه و ظهور عثمان وارد مرحله جدیدی شد و نقش سیاسی بیشتری در جامعه اسلامی ایفا کرد.[45] روابط عایشه با عثمان در اوایل خلافتش خوب بود، تا جایی که عایشه به نقل احادیث، فضایل عثمان ثواب داشت. [46] اما به تدریج در نیمه دوم خلافت رابطه آن دو تیره شد و این شکاف با خصومت و رهبری قیام برای کشتن عثمان ادامه یافت. [47] با توجه به آنچه در مورد اختلاف عایشه و خلیفه سوم گفته شد، دلیل این اختلاف این بود که عثمان فرمان عمر را کاهش داد و سایر همسران پیامبر خدا را به او تشبیه کرد که باعث شد عایشه از عثمان کینه توز [48] ​​حوادثی مانند فساد برادر ناتنی ولید بن عقبه عثمان که به نام وی والی کوفه شد و جنایاتی که عثمان در حق عبدالله بن مسعود، عمار، ابوذر، جندب و سایر اصحاب تسامح عثمان مرتکب شد. اشرافیت و قبیله گرایی زمینه استفاده از عایشه را برای ابراز مخالفت با عثمان فراهم کرد.[49]

در سخنان خود و در دیدارهایی که بین او و عثمان در مسجد مدینه صورت گرفت، به شدت از خلیفه انتقاد کرد. [50] عثمان نیز او را همسر نوح و زن لوط خواند که به شوهران خود خیانت کردند و وارد جهنم شدند. با واکنش شدید عایشه همراه شد و گفت: نعثاله فقاد کفر را بکش. نثال [نکته 1] را بکش زیرا کافر است»، عثمان را مستحق مرگ دانست.[51]

ابن خلدون نوشته است که وقتی عثمان در محاصره بود، عایشه به مکه رفت. در حالی که پس از انجام مناسک به مدینه باز می گشت، مردی از بنی لیث به او خبر داد که عثمان کشته شده و او با علی بیعت کرده است. عایشه گفت: به خدا سوگند که عثمان بر اثر ظلم کشته شد و من برای خونخواهی او تلاش خواهم کرد. مرد گفت: تو الان این را می گویی و آن روز چیزهای دیگری درباره او می گفتی؟ فرمود: اول او را توبه کردند، سپس کشتند.[52]

در زمان امام علی(ع)

عایشه از مخالفان امام علی (ع) بوده و برخی از نویسندگان تاریخ این اختلاف را در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) دنبال کرده اند. که به جنگ جمل منتهی شد، نشانه آشکاری از دشمنی او با علی بن ابیطالب (علیه السلام) است، اما نویسندگان اهل سنت او را متاثر از تحریک افراد شرور یا عمل او در لشکرکشی به قصد انتقام از او می دانستند. قاتلان عثمان و عدم مخالفت با علی(ع) این عمل را خطای اجتهادی می دانند که خود عایشه از آن پشیمان شده است. [55] از سوی دیگر علمای شیعه ادعای عایشه را در مورد خونخواهی یا پشیمانی از رویارویی با امام مورد انتقاد قرار دادند و نپذیرفتند. [56]

عایشه در مکه حضور داشت که خبر قتل عثمان را برای او آوردند.[57] عمره خود را به جا آورد و به مدینه رفت، اما به محض اینکه خبر خلافت علی را برای او آوردند، با اندوه به مکه بازگشت. [58] پس از مدتی که طلحه و زبیر به مکه رسیدند، این سه نفر با نیروهای قبایل عرب به سمت بصره حرکت کردند و خونخواهی عثمان را برانگیختند. [59] پس از تصرف این شهر با نیروهای امام مقابله کردند. [60] در این جنگ، عایشه بر شتری که زره پوشیده شده بود، نزد هوجی سوار شد. [61] و از این جهت این جنگ را جنگ شتر نامیدند.

بخونیدش:  چرا با دیدن بهار به یاد قیامت می افتیم

در داستانی آمده است که عایشه به ام سلمه پیشنهاد داد تا در جستجوی خون عثمان را همراهی کند و ام سلمه در پاسخ با رفتار دوگانه او مخالفت کرد و ام سلمه را کافر خواند و سپس به مرگ ناعادلانه او شهادت داد.[62]
به گفته شیخ مفید موقعیت خاص عایشه لقب همسری پیامبر (ص) و دختر خلیفه اول به دشمنان امام علی (علیه السلام) این امکان را می داد که در موقعیت مساعدی برای نبرد قرار گیرند. او با سرزنش سخن گفت و به محمد بن ابی بکر دستور داد که احوال خواهرش را جویا شود و سپس با احترام به مدینه بازگرداند.[64]

گفتن عایشه در مورد محبوب ترین شخص پیامبر:

جامی بن عمیر گفت: نزد عایشه آمدم و به او گفتم: محبوب ترین شخص پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله کیست؟ فرمود: آنان نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از زنان فاطمه و مردان همسرش علی محبوبترند.

* منبع : کندوزی، ینابی الموده، ج2، ص55.

در زمان معاویه

گرچه برخی دوران بنی امیه را دوران سکوت و سکوت عایشه می دانستند، اما برخی دیگر ارتباط عایشه را با آنان کشف کردند.[65] با اینکه برادرش محمد بن ابی بکر به دستور معاویه به بدترین شکل کشته شد، او را به خاطر آن نفرین کرد. [66] او همچنین معاویه را مقصر قتل حجر بن عدی و یارانش می‌دانست، [67] اما پس از شهادت امام علی (ع) با او آشتی می‌کند. [68] معاویه نیز به عایشه نزدیک شد و ادامه داد. برایش هدایایی می فرستاد. [69] نقل شده است که او یک بار صد هزار دینار برای او فرستاد و هجده هزار دینار بدهی او را پرداخت. [70]

ماجرای تشییع پیکر امام حسن (ع)

یکی از اقدامات عایشه در زمان حیاتش جلوگیری از دفن جسد امام حسن (ع) در کنار قبر پیامبر (ص) بود. نیز در این مکان دفن شدند، با شهادت امام حسن (ع)، امام حسین (علیه السلام) بنا به خواست برادرش قصد داشت جسد او را در کنار قبر پیامبر (ص) دفن کند، اما عایشه مانع شد. به تحریک مروان بن حکم. اقدامی صورت گرفت و امام حسین علیه السلام این عمل را رها کرد. برای پرهیز از درگیری [72] و پیکر امام (علیه السلام) در بقیع به خاک سپرده شد. آنها با سلاح به تشییع جنازه آمده بودند، او این را خطرناک دانست و از دفن امام حسن (علیه السلام) جلوگیری کرد.[74] [یادداشت 2]

خصوصیت‌ها و ویژگی‌ها

در منابع روایی و تاریخی اهل سنت، عایشه و فضایل او به طور خاص و گسترده مورد بحث قرار گرفته است. [78] همچنین گفته شده است که وی در آیات نازل شده، احکام الهی، روایات اسلامی، شعر، جنگ های اعراب نیز عالم بوده است. ، قضاوت و شجره نامه. (ص) که پیش از او با کس دیگری ازدواج نکرده بود. [80] در منابع اهل سنت از محبت زیاد پیامبر (ص) به عایشه گزارش شده و او به عنوان زیباترین و محبوب ترین همسر معرفی شده است. پیامبر (ص) [81] ] [82]

دیدگاه شیعه

علمای شیعه در نقد و رد فضایل عایشه گام برداشته اند و بر این باورند که فضائلی که منابع اهل سنت در مورد عایشه ذکر کرده اند، دروغ و مبالغه آمیز است تا جایی که حتی حاضرند برای ترویج فضایل، شخصیت پیامبر را قربانی و تحقیر کنند. از عایشه [83] شیعیان در کتب خود بر خلاف ستایش های فراوان اهل سنت از عایشه، بر بد اخلاقی، طمع و حسد او تأکید می کردند و این رفتارهای عایشه در مواردی موجب ناراحتی پیامبر می شد. و خشم، و در مواردی از عایشه شکایت می کرد. [84] [85]
به گفته شیعه، حساسیت عایشه نسبت به سایر همسران پیامبر و اعمال او از روی حسادت علیه آنان، بد سلیقه بود. به خصوص حضرت خدیجه علیهاالسلام در کتب اهل سنت از این ویژگی عایشه بسیار یاد شده است. نقل شده است که پیامبر (ص) چندین بار از خدیجه یاد کرد و حسادت کرد. [۸۷] همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که عایشه هنگام بچه دار شدن به ماریا لا کوپتیه حسادت می‌کرد. [88] گزارش هایی نیز وجود دارد. پیامبر از این حسادت ها ناراحت شد. [89]
شیعیان در مورد زیبایی و محبوبیت عایشه نزد پیامبر نیز گفته اند که چون بیشتر داستان ها را خود عایشه و خواهرزاده اش عروة بن زبیر نقل کرده اند، چندان قابل اعتماد نیست و دلایل زیادی بر رد آن دارند: دو ویژگی (محبوبیت و زیبایی).[90]

ابن تیمیه حرانی و محمد بن عبدالوهاب، دو متفکر بانفوذ سلفی، شیعیان را به نسبت دادن زنا به عایشه متهم کردند. امامیه از این تهمت مبرا شد. [93] شیخ طوسی و طبرسی، دو مفسر شیعه، نه تنها عایشه، بلکه همسر همه پیامبران (حتی همسر حضرت نوح و همسر لوط) را از آلوده شدن به چنین گناهی در امان می دانند.[94] همچنین آلوسی، از مفسران اهل سنت، چنین ارتباطی با شیعه را کذب دانسته[95] و کتب مهم شیعه را مملو از این گونه ادعاها دانسته است. [96] ابن حجر هیتمی، از علمای اهل سنت قرن دهم، چنین مقاله ای را تنها به نخبگان شیعه نسبت داده است. [97]

فتوای حرمت اهانت به عایشه

در پی توهین و نفرین یاسر الحبیب، روحانی شیعه کویتی اهل لندن در عایشه، جمعی از علمای شیعه منطقه الاحساء عربستان از حضرت آیت الله خامنه ای خواستند تا نظر خود را در مورد توهین و اهانت به پیامبر اسلام اعلام کنند. همسر از اسلام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این فراخوان گفتند: «توهین به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زدن به همسر پیامبر اسلام [عایشه] حرام است. این موضوع شامل همسران همه پیامبران و به ویژه سرور پیامبران، پیامبر اعظم حضرت محمد (ص) می شود. »
این فتوا بازتاب فراوانی در رسانه های جهانی و جامعه مسلمانان داشته است.[98]

نقل حدیث

عایشه از راویان سخنان و سیره پیامبر(ص) است و تعداد احادیث منقول از آن حضرت به 2210 حدیث می رسد [99] در حالی که سایر همسران رسول خدا در مجموع 612 حدیث دارند. در مسند احمد 2270 داستان از عایشه و در صحیح بخاری و مسلم 1200 داستان در فقه آمده است که 290 داستان از عایشه است و از این رو اهل سنت معتقدند عایشه ربع شریعت می پوشد. 100. روایاتی که وی در منابع روایی ذکر می کند مورد انتقاد علمای شیعه قرار گرفته است.[101]

بخونیدش:  چرا داروها را در ظرف تیره نگهداری می کنند کلاس پنجم

کتاب‌شناسی

کتاب‌های زیادی در مورد عایشه به زبان‌های مختلف در طول سال‌ها نوشته شده است و بسیاری از علمای شیعه و سنی به بررسی زندگی عایشه پرداخته‌اند. برخی از کتابهای متأخر که به نقش عایشه در اسلام پرداخته اند عبارتند از:

پانویس

یادداشت

منابع

شیعیان به احترام پیامبر(ص) نسبت به عایشه توهین نمی‌کنند، اما چرا ش یعیان از ته قلب و از روی عشق و علاقه به عایشه را دوست ندارند؟ { إِنّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ}(قلم/۴) رسولی که نه تنها {رَحْمَهً ل (نمل/۷۷) فرستاده نشده بود {وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً {وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً {وَما رَحْمَهً. (آل عمران/159): به خاطر رح متی از ناحیه خدا است که با آنها به نرمی رفتار می‌کنی.
آرزوی پی امبر(ص)
حال آنچه ذهنجو پرسشگر یک حقیقت‌ را به خود می‌کُرد این است که چه می‌شود که این دریای واسعه رحمت به عایشه بفرمایید: لو متقبل فقمت علی (سنن ابن ماجه/کتاب الجنائز/باب۹/ح ۱۴۶۵): کاش از من میمردی و به غسل ​​و کفن می‌کردم و بر تو نماز می‌خواندم و می‌کردم.
و این آرزوی آنچنان آن هویدا بود که عایشه خود لب به اعتراض گشوده بود و گفت: «واثکلیاه! ببعض ازو اجک» ای داد! به خدا قسم، تو دوست داری که من بمیرم. که در این نزد زنهای دیگرت رفته و خوشحالی میکنی و عروسی می‌گیری. رسولی که {وَمَا یَنطِقُ عَنِ الْهَوَی * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَ ى} (نجم/۳و۴) مگر عایشه چه ویژگی‌هایی داشته است؟ یا چه کاری انجام داده است که رسول مرحمت و امام رحمت چنین آرزویی کند. در ذیل به برخی از اعمالی که علمای اهل تسنن عایشه نقل کرده اند اش اره می‌کنیم:
1. عدم رعایت آداب اسلامی و غضب رسول خدا(ص) نسبت به عایشه، «قالت عائشه: د خل علیّ رسول الله(ص) وعندی رجل قاعد، فاشتدّ ذلک علیه ورأیت الغضب فی وج هه» عایشه می گوید: رسول خدا(ص) بر من. وارد شد در حالی که مردی نزد من نشسته بود. این صحنه بر آن حضرت گران آمد و آثار غضب را در چهره‌اش مشاهده کردم.(م) سلم/کتاب الرضاع/باب۸)
2. اذیت و آزار رسول خدا(ص): قرآن کریم شهادت به توطئه او علیه رسول خدا(ص) د اده و خداوند به دشمنی او برخاسته است: ِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکُمَا وَإِن تَظَاهَرَا عَلَیْهِ عَلَیْهِ فَإِنَّ … ۴ ) در این مورد حتی عمر بن خطاب نیز افشاگری کرده و خطاب به ابن عباس؛ دو زن اذیت‌کننده رسول خدا(ص) را عایشه و حفصه معرفی می‌کند و بخاری ن یز این مطلب را سه بار در صحیحش نقل کرده است. حسادت‌های عایشه، تا آنجا که باعث غضب رسول خدا(ص) می‌شود، می‌شود نسبت به ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری (علیها السلام) و خودش اعتراف می‌کند: «ما غرتُ علی نساء النبی(ص) الا علی خدیجه و إنی لم. أدرکها و کان رسول الله(ص) إذا ذبح الشاه فیقول اُرسلوا بها إلی أصدقاء خدیجه فأغضب»: لی که او را ندیده بودم و هر وقت رسول الله(ص) گوسفندی ذبح می‌کرد می‌گفت: آن را برای دوستان خدیجه می‌کنند. پس روزی او را به غضب آوردم و خشمگین ساختم.اب فضائل خدیجه ام المؤمنین/ح6)
4. بی‌ادبی‌های او نسبت به ساحت مقدس پیامبر(ص)، مانند بلند کردن صدا در «… مّا دخل تناولها لیلطمها واقال لا أراک ترفعین صوتک علی رسول الله(ص)» : ابوبکر از پیامبر(ص) اجازه ورود خواست بلند عایشه را. شنید، وقتی وارد شد او را گرفت که سیلی زد و گفت: نبینم صدایت را بر رسول خدا(ص) بلند کنی!… . ورجلای فی قبلته فإذا سجد غمزنی ف قبضت رجلیّ و إذا قام بسطتهما…”: من در محضر پیامبر(ص) می خوابیدم در حالی که هر دو پایم در سجده او بود و زمانی که سجده می کرد با دست به من اشاره می کرد [که پایم را جمع کردم. ] پس پاهایم را از سجده‌گاه او جمع می‌کنیم دوباره پاهایم را دراز می‌کردم.(بخا) ری/کتاب الصلاه /باب الصلاه علی الفراش و…)
5. دعوا و درگیری در محضر رسول خدا(ص): روزی پیامبر(ص) در عایشه تشریف خانایشه در محضر رسول الله(ص) به نزاع و دعوا پرداختند: «فتقا ولتا حتى استخبتا…». با هم جر و بحث کردند تا اینکه کار بالا گرفت.(مسلم/کتاب الرضاع/ب۱۳/ح۴۶)
و بسیاری از اذیت و آزارهای دیگر او نسبت به رسول خدا(ص) که مجال بیان آنها نیست ولی فقط ذکر همین چند مورد در شمول او ذیل آیات ۶۱ توبه و ۵۷ احزاب کافی است، البته عامل اصلی شهادت و مسمومیت رسول خدا(ص) نیز عایشه است.(بخاری/باب مرض النبی(ص) ووفاته/ح۳۱؛ ر.ک:امام شناسی/ش۷) و بعد از پیامبر(ص) نیز جنایات بسیاری مرتکب شد مانند شرکت در جریان سقیفه و غصب خلافت، شادی در شهادت حضرت زهرا(علیها السلام)، راه انداختن جنگ جمل علیه امیرالمؤمنین(ع) و قتل شانزده هزار نفر، تیراندازی به تابوت جسد مبارک امام حسن مجتبی(ع)، جعل احادیث دروغینی که قلم از بیان آنها شرم دارد و…
آیا همین اعمال سبب این نیست که رسول خدا(ص) در زمان حیات مبارکشان مرگ عایشه را آرزو کنند و در مسجد النبی(ص) در حالی‌که خطبه ایراد می‌فرمودند به خانه عایشه اشاره کرده و سه بار بفرمایند: «اینجا محل فتنه است و شاخ شیطان از اینجا بیرون می‌آید».(بخاری/کتاب فرض الخمس،/باب ما جاء فی بیوت ازواج النبی/ح۶)
سرانجام عایشه پس از آن همه ظلم و آزار به پیامبر اکرم(ص)، مولا امیرالمؤمنین(ع) و خاندان طاهرینش(ع) به دست معاویه به جهت اختلاف و دشمنی که بین آن دو پس از جمع کردن بیعت برای یزید شهادت محمد بن ابی‌بکر توسط معاویه و تهدید معاویه توسط عایشه واقع شده بود، در شب ۱۷ رمضان سال ۵۸ هـ ق کشته شد.
معاویه که اهل تسنن او را خال المؤمنین (دایی مؤمنین) می‌خوانند از عایشه که اهل تسنن او را ام المؤمنین (مادر مؤمنین) می‌گویند، هنگام نماز عشاء به محل اسکان خود در مدینه دعوت نمود و در آن مکان چاهی حفر کرد و چند نیزه مسموم نیز در آن تعبیه کرده و آن را پر از آهک نمود، فرشی قیمتی بر روی آن پهن کرد و تختی بر آن نهاد؛ وقتی عایشه وارد شد، او را به نشستن بر آن تخت تعارف نمود. عایشه همین که روی آن تخت نشست فرو رفت و به قعر چاه افتاد و هلاک شد.(کامل بهائی/ج۲/ص۲۷۰؛ والطرائف/ص۵۰۳؛ و وقایع الأیام/ج۱/ص۳۵۹؛ وفلک النجاه فی الامامه والصلاه فتح الدین حنفی/ص۶۱؛ والصراط المستقیم/ج۳/ص۴۵)
 منبع : نشریه امام شناسی ، شماره ۳۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا