چرا نابینایان از خط بریل استفاده میکنند

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گذشته تصور روزی که نابینایان می توانستند مانند دیگران بخوانند و بنویسند دور از ذهن بود، اما لوئیس بریل که در زمان حیات از نعمت بینایی محروم بود، راه انداخت. ابتکاری که بعداً به نام خودش ثبت شد. ابتکار او نه تنها نابینایان را قادر به خواندن و نوشتن کرد، بلکه حتی برخی از آنها را به درجات عالی علمی و علمی و موقعیت‌های شغلی بالا سوق داد که شاهکاری زندگی نابینایان را متحول کرد و میل آنها به زندگی را دوچندان کرد.

خط بریل نیاز به حس لامسه دارد

خط بریل الفبای است که به افراد نابینا کمک می کند مانند افراد عادی خواندن و نوشتن را بیاموزند. برای استفاده از این نوع خط، حس لامسه ضروری است. این شیوه نوشتن در زبان هایی که از چپ به راست نوشته می شوند از چپ به راست و در زبان هایی که از راست به چپ نوشته می شوند از راست به چپ نوشته می شود. خط بریل به زبان انگلیسی از راست به چپ و در فارسی از چپ به راست خوانده و نوشته می شود.

هر حرف از الفبای بریل از چندین نقطه برجسته به شکل دو ستون تشکیل شده است. الفبای هر خط مانند لاتین، فارسی، عربی، چینی و غیره با قراردادهای خاص هر خط کدگذاری شده است. نابینا برای خواندن این حروف انگشت خود را روی آنها می گذارد و با تعیین موقعیت رگه ها، حروف و کلمات را تشخیص می دهد. با استفاده از خط بریل و این سبک خواندن، یک نابینا می تواند مانند دیگران سریع بخواند.

امروزه فناوری‌های پیشرفته توانایی‌های انسان را افزایش داده و بسیاری از کمبودها و کمبودهای انسانی را برطرف کرده است، این فناوری‌های جدید که شامل علوم رایانه و رشته‌های مرتبط می‌شود، در طراحی دستگاه‌های لازم برای نابینایان و بلندمدت، تا ادغام مجدد اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. منجر به تحصیل و استقلال فردی آنها می شود.

نرم افزار صفحه خوان، راه حل استفاده از فضای مجازی و رایانه برای نابینایان

علیرضا حیدری عضو هیئت مدیره انجمن فرصت های برابر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سال های اخیر نرم افزار جدیدی برای نابینایان ساخته شده که قابلیت نصب بر روی تلفن همراه و رایانه را دارد. کوران راحت البته تجهیزاتی را نیز طراحی کرده است که با وجود هزینه بالا بسیار ارزشمند است و در عصر تکنولوژی کمک موثری به نابینایان کرده است.

این باهوش ادامه می دهد: نرم افزار صفحه خوان یکی از مواردی است که به نابینایان کمک کرده و در حال توسعه است، این نرم افزار متن را به صدا تبدیل می کند تا هر آنچه که روی صفحه نمایش گوشی لپ تاپ و کامپیوتر وجود دارد را بتوان به کمک ساوت بیان خواند. نرم افزار صفحه خوانی، نابینایان می توانند از تمامی سرویس ها و نرم افزارهای فضای مجازی مانند افراد بینا استفاده کنند و بسیاری از محدودیت های نابینایان حذف شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن فرصت‌های برابر با اشاره به انواع نرم‌افزارهایی که در دهه گذشته برای نابینایان طراحی شده است، می‌گوید: نرم‌افزار مرورگر، نرم‌افزار رنگ‌خوانی، نرم‌افزار اطلاع‌رسانی «چشم من باش» با محوریت خوان در اختیار نابینایان قرار گرفت و توسط او با حل بسیاری از مشکلات موجود توانست در یادگیری و انجام فعالیت های روزانه به ما کمک کند.

چالش های خط بریل برای نوشتن

وی با بیان اینکه گاهی نمی توان اطلاعات خاصی از خط بریل به دست آورد و استفاده از آن برای نابینایان چالش هایی ایجاد می کند، می گوید: نوشتن با خط بریل حجم مطالب نوشته شده را افزایش می دهد و مثلاً اگر متنی را به طور معمول بخواهیم، ​​صفحه را بنویسیم. مقاله با خط بریل می تواند حدود پنج صفحه باشد و چالش بزرگی خواهد بود، زیرا هزینه بر و زمان بر است، اما این مشکل باعث نمی شود که از خط بریل صرف نظر کنیم، زیرا عامل و حوزه اصلی آموزش است و یادگیری. .

وی با تاکید بر اینکه نرم افزار صفحه خوانی به کمک نابینایان آمده و همراه با خط بریل به آنها در امر آموزش و یادگیری کمک می کند، خاطرنشان کرد: نرم افزار صفحه خوانی شرایطی را ایجاد می کند که کتاب های الکترونیکی و صوت برای نابینایان در دسترس باشد. آنها باید کتاب حمل کنند با خط بریل دست و پا گیر نباشید، نرم افزار صفحه خوان و خط بریل با هم به افراد نابینا کمک می کند، البته با نرم افزار صفحه خوان، خط بریل هرگز کنار گذاشته نمی شود.

بخونیدش:  چرا نباید موقع غذا خوردن حرف بزنیم علوم هفتم

پیشرفت خط بریل با ساخت موادی مانند «هایلایتر» و «آموزگار یادداشت»

وی در خصوص پیشرفت های خط بریل طی دو دهه گذشته می گوید: در این زمینه دستگاه های نوشتاری برجسته ای وجود دارد که در اندازه های مختلف تولید می شوند و قابل حمل هستند. این عامل به خط بریل زیر دست فرد نابینا نمایش داده می شود و نابینایان را قادر می سازد کتاب ها و مقالات را بخوانند، یادداشت برداری کنند و … دقت کنند و دقت نقش برجسته ها از صفحه خوان ها بالاتر است.

این عضو فرهیخته هیأت مدیره انجمن فرصت برابر با بیان اینکه «نوت آموز» از جمله فناوری هایی است که بعد از هایلایتر برای نابینایان تولید شده است، ادامه می دهد: یادداشت ها از نظر ساختاری شبیه هایلایتر هستند، اما یادداشت ها بر خلاف هایلایتر هستند که باید متصل به کامپیوتر برای موثر بودن دارای سیستم عامل هستند و علاوه بر اتصال به کامپیوتر و ارائه تمامی برنامه های کامپیوتری به نابینایان به اینترنت متصل می شود و می توان متن ها را تایپ کرد و یادداشت معلم را بصورت آنلاین نوشت. خط بریل دریافت شد یا هر متنی که بخواهید به صورت رسا خوانده می شود و بسیاری از مشکلات ما را در زمینه خواندن، نوشتن، یادگیری و تحقیق حل می کند، این فناوری ها را در اختیار نابینایان قرار دهید.

افزایش سرعت نوشتن نابینایان با چاپگرهای بریل

وی با اشاره به پیشرفت چاپگرهای بریل می افزاید: با چاپگرهای بریل می توان هر متنی را روی کاغذ بریل مخصوص چاپ کرد و به راحتی خواند، این دستگاه سرعت و دقت را افزایش می دهد و به لطف این دستگاه حتی روزنامه های نابینایان نیز قابل چاپ است. نوشته شده است

حیدری در خصوص هزینه های بالا و حتی صدها میلیون تومان فناوری های ویژه خواندن و نوشتن برای نابینایان می گوید: فناوری هایی که در کنار خط بریل یا توسعه خط بریل به نابینایان کمک می کند هزینه های قابل توجهی را در پی دارد که گاه تهیه آن دشوار است. برای نابینایان یا غیرممکن است، مقرون به صرفه ترین فناوری، نرم افزار صفحه خوان است و تهیه نقش برجسته و یادداشت بر ما هزینه های میلیونی دارد، البته گاهی اوقات رفاه برای افراد نابینا که شرایط خاصی دارند، تعدادی سخت افزار مانند منبت را فراهم می کند. .

7000 نابینا در استان اصفهان وجود دارد

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان حدود هفت هزار نابینا دارد، می‌گوید: انجمن‌ها خدمات و آموزش‌های زیادی در زمینه‌های مختلف دارند، این آموزش‌ها مجازی شده و در دوران کرونا قطع نشده است، انجمن‌های مرتبط با نابینایان همپوشانی دارند. یکدیگر و حتی می توانند نابینایان فارسی زبان خارج از کشور را نیز پوشش دهند.

عضو هیئت مدیره انجمن فرصت‌های برابر خاطرنشان می‌کند: خط بریل در برخی مواد غذایی و دارویی، دکمه‌های آسانسور و دستگاه‌های فروش بلیط، در ایستگاه‌های اتوبوس مبدا و مقصد، در مغازه‌ها و غیره برای کمک به نابینایان استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه خط بریل با برجسته کردن نقاط مختلف تعریف شده با تبلت و قلم مخصوص روی تابلوهای بریل ایجاد می شود، افزود: شش نقطه کلیدی برای نوشتن حروف داریم که با شکل دادن به این نقاط می توانیم حروف را بسازیم. ، در خط بریل از راست به چپ می نویسیم و از چپ به راست می خوانیم.

حیدری درباره دستگاه های بریل تصریح کرد: برگه داخل دستگاه قرار می گیرد و با فشردن دکمه های مخصوص روی آن می توان روی کاغذ به خط بریل نوشت البته دستگاه های بریل از سمت چپ و راست می نویسند زیرا برجستگی هایی که ایجاد می کند قرار می گیرد. روی کاغذی که دارند، نه روی کاغذ، البته این ماشین ها قابل حمل نیستند. پرینت سه بعدی نیز اشکال مختلف را برای نابینایان ملموس می کند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده زیاد از خدمات مجازی، رایانه و تلفن همراه در بین نابینایان باعث استفاده کمتر از خط بریل و حتی کاهش مطالعه برای نابینایان شده است.

منصور شادکام
رئیس انجمن نابینایان ایران
خط بریل و اهمیت آن برای نابینایان
خط بریل توسط لویی بریل در قرن نوزدهم اختراع شد. لویی بریل که در کودکی بر اثر تصادف نابینا شده بود، پس از سال ها آزمون و خطا، موفق شد راهی برای خواندن و نوشتن نابینایان بیابد. همزمان با توسعه زبان نوشتاری و گفتاری، تغییراتی در خط بریل نیز ایجاد شد تا سرعت خواندن و نوشتن افراد نابینا افزایش یابد. خط بریل این کلمه به دستگاه نوشتاری پذیرفته شده جهانی برای نابینایان اشاره دارد که از 36 علامت (حروف) تشکیل شده است و هر کدام در شش نقطه بیرون زده در شش موقعیت ماتریس چیده شده اند. حروف بریل به صورت برجسته روی خطوط کاغذ مخصوص نوشته می شوند و با حرکت آهسته انگشتان روی متن خوانده می شوند. لویی بریل که در سه سالگی نابینا شد، دستگاه خط بریل را در سال 1824، زمانی که دانشجوی موسسه ملی کودکان نابینا در پاریس بود، اختراع کرد. والنتین هایو فرانسوی مخترع نقش برجسته کاغذی است که به عنوان ابزار مطالعه برای نابینایان استفاده می شود. با برجسته نوشتن حروف معمولی، دیگران را به تهیه فرم های ساده سوق داد، با این تفاوت که زمان استفاده زیاد نبود. تنها استثنا نوع “ماه” بود که در سال 1845 توسط ویلیام مون در برایتون اسکاتلند اختراع شد و تا حدودی طرح کلی حروف رومی را تداعی می کند. یادگیری این حروف برای کسانی که پس از تولد نابینا شده اند مناسب است. کتاب هایی از این نوع هنوز به صورت محدود توسط افراد مسن به ویژه در انگلستان استفاده می شود. در سال 1819، زمانی که لویی بریل وارد مدرسه نابینایان پاریس شد، از سیستم نوشتاری لمسی، از جمله نکات برجسته، که در سال 1819 توسط کاپت اختراع شد، استفاده کرد. چارلز باربیه، افسر ارتش فرانسه، این وسیله نوشتاری را ضبط شب نامید که برای ارتباطات شبانه در میدان جنگ استفاده می شد. در سال 1824، زمانی که بریل پانزده ساله بود، نوشتن را به عنوان یک دستگاه ماتریس شش نقطه توسعه داد. او از دستگاه باربیه به عنوان نقطه شروع استفاده کرد و دوازده نقطه به کار رفته در این دستگاه را به نصف کاهش داد. این ابزار برای اولین بار در سال 1829 منتشر شد و در سال 1837 گسترش یافت. برای کمک به شناسایی شصت و سه الگوی مختلف برای نقطه یا خط بریل، به طوری که آنها در مرکز شش نقطه متمرکز شوند، نقاط بریل 1، 2 و 3 به پایین سمت راست و نقاط 4، 5 و 6 برای شمارش سمت چپ پایین (تصویر 1 نحوه قرارگیری مراکز و ساده ترین نامگذاری برای هر کدام را نشان می دهد). ده حرف اول الفبای لاتین با نقطه های 1، 2، 4 و 5 مشخص می شوند. وقتی با شناسه های عددی (خط شش) قبل از آنها قرار می گیرند، یک مقدار عددی دریافت می کنند. حروف K تا T با افزودن نقطه 3 به علامت های ردیف تشکیل می شوند. پنج حرف باقی مانده از حروف الفبا و پنج کلمه بسیار رایج با افزودن نقطه های 3 و 6 به علامت های ردیف اول تشکیل می شوند. با افزودن نقطه 6 به ده حرف اول، حرف W و 9 ترکیب حرف رایج تشکیل می شود (ردیف چهار)، علائم سجاوندی و دو ترکیب حرف رایج با جایگزینی نقطه های 2، 3، 5 و 6 در ردیف به دست می آید. یک (ردیف پنج). سه ترکیب آخر، علائم اعداد و دو علامت نگارشی دیگر، از ترکیب نقطه های 3، 4، 5 و 6 (خط شش) به وجود می آیند. هفت ترکیب دیگر مشخص شده در سطر هفت از ترکیب نقاط 4، 5 و 6 تشکیل شده اند و در زبان نوشتاری معمولی معادل مشابهی ندارند. هنگامی که این علائم قبل از هر علامت دیگری قرار می گیرند، به عنوان توصیف کننده عمل می کنند. با استفاده از این قانون، علائم مختلف می توانند عملکردهای متفاوتی داشته باشند. مثلاً وقتی نقطه 5 در مقابل علامت مخصوص حرف a قرار می گیرد نشان دهنده مخفف کلمه «روز» است. این تایپ فیس به نام مخترع آن، لوئیس بریل، که خود نابینا بود، نامگذاری شده است. خط استاندارد بریل از شش نقطه به شکل دو ستون سه نقطه ای تشکیل شده است که از ترکیب این نقاط با حروف مختلف در هر زبان ساخته می شود. خط بریل بر اساس نقاط برجسته خوانده می شود که می توان با انگشت شست آنها را لمس کرد. این ویژگی مثبت، یادگیری و خواندن خط بریل را نسبت به سایر خطوط طراحی شده از نمادها آسان تر می کند. معنای خط بریل برعکس روش معمول نوشتن در زبان هاست. یعنی در فارسی از چپ به راست و در انگلیسی از راست به چپ نوشته می شود. در خط بریل، قرار دادن شش نقطه در دو ستون دوتایی در کنار یکدیگر، یک کاراکتر یا سلول بریل ایجاد می کند. نقاط سمت راست سلول از بالا به پایین و از 1 تا 3 و نقاط سمت چپ از بالا به پایین و از 4 تا 6 شماره گذاری می شوند. تفاوت برجسته بودن یا نبودن هر نقطه همچنین 64 کاراکتر مختلف، 64 کاراکتر که شامل حروف الفبا، اعداد و علائم نگارشی مانند کاما، علامت تعجب و نقطه است را تعریف می کند. به عنوان مثال، برجستگی خانه های 1-3-4 نماد حرف M در انگلیسی است. یک سری کلمات قراردادی نیز برای اصطلاحات و کلمات طولانی ارائه شده است تا تعداد حروف مورد نیاز کاهش یابد. پس از تصویب کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت در سال 2008، بسیاری از جوامع پیشرفته تمام تلاش خود را برای تسهیل زندگی برای افراد نابینا به کار گرفته اند. امروزه در برخی کشورها خط بریل را می توان در آسانسورها، فرودگاه ها، ایستگاه های قطار، فرم های اداری، رسیدهای بانکی و منوی رستوران ها مشاهده کرد. در عصر دیجیتال امروزی با فناوری پیشرفته، افراد نابینا و بینا ده ها گزینه بسیار موثر برای برقراری ارتباط دارند. اکنون فناوری تبدیل متن به گفتار به افرادی که دارای چنین ناتوانی هایی هستند اجازه می دهد تا به راحتی متن یک وب سایت یا حتی صفحات یک کتاب را درک کنند. این سؤال را مطرح می کند که آیا یادگیری در مورد برابری واقعاً ضروری است؟ مهمترین جنبه یادگیری خط بریل سواد است. می‌توانید ساعت‌ها به کتاب‌های صوتی و نرم‌افزار تشخیص گفتار گوش دهید، اما اصول ساختار جمله، نقطه‌گذاری و غیره را به شما آموزش نمی‌دهد. اینها چیزهایی هستند که فقط در نوشتن یا در این مورد خط بریل قابل استفاده هستند. برای برخی، خط بریل ممکن است مانند نقاط کوچکی روی یک تبلت یا سطح به نظر برسد، اما این نقاط ابزار یادگیری هستند که برای افراد مختلف آسیب‌های متفاوتی دارند. با حرکت انگشت خود بر روی نقاط با انگشت، می توانید مشخص کنید که کدام کلمات و عبارات ساختاری دارند که ابزاری ارزشمند برای افراد نابینا و بینا است. بریلیک شامل نقاط کوچکی است که در الگوهای مختلف چیده شده اند. ترکیب های مختلف تعیین می کنند که آیا یک حرف، یک کلمه یا یک عدد را می خوانید. با یادگیری خط بریل، امضا کردن را نیز یاد خواهید گرفت و این یک مزیت بزرگ است.
امروزه متأسفانه خط بریل در کشور ما در بین نابینایان کمرنگ شده است و مسئولان توجه جدی به این موضوع ندارند که این بی توجهی منجر به غفلت می شود. سواد نابینایان مثلاً دانشجوی دکترای نابینایی خواهد بود که خط بریل را نمی‌داند و از مطالب آموزشی صوتی در دستور کار خود استفاده می‌کند، سواد او با دانش‌آموز بینا دبستان و تدریس یکسان نیست. خط بریل از جمله و وسایل لازم برای این خط اعم از لوح و خودکار در مرحله اول و ماشین تحریر بریل در مرحله بعد باید در اختیار آنها قرار گیرد و به بهانه گرانی مواد فراموش شود که خیانت به جامعه کور

بخونیدش:  چطور باید گوشی را از دسترس خارج کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا