چرا نباید حیوانات را اذیت کنیم
به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس حقایق پنهان سیرک ها و رفتار ناجوانمردانه بسیاری از سیرک ها در خصوص بدرفتاری با حیات وحش و حیوانات و همچنین بر اساس اعتراض و واکنش بسیاری از فعالان و حامیان حیات وحش و واکنش تعداد زیادی از هموطنان در سراسر کشور به توصیه مدیرعامل کانون دیده بان حقوق حیوانات از 14 نفر از آیات عظام، مرجع تقلید و اساتید حوزه علمیه درباره حکم تربیت ظالمانه حیوانات در شرایط آزار و اذیت سؤال شد. و انکار چنین رفتاری، و در اینجا پاسخ های دریافت شده است:
متن سوال ارسالی: ضمن عرض احترام، نظر روشنگرانه جناب عالی را در خصوص حیوان آزاری بدانم.
همانطور که می دانید علاوه بر افرادی که به صورت انفرادی با انواع حیوانات و موجودات زنده بدرفتاری می کنند، گروه هایی تحت عنوان سیرک نیز با حیوانات بدرفتاری می کنند و آنها را از طبیعت خود دور می کنند و البته به نمایش گذاشتن آن ها در ملاء عام گسترش می یابند. و این شیوه ها نیز اعلام می شود.
در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته سیرک حیوانات ممنوع است و سیرک ها فقط به نمایش آکروبات های انسانی اختصاص داده شده است، زیرا گونه های حیوانی مورد استفاده در سیرک ها اغلب گونه های در خطر انقراض هستند و توسط سازمان های تخصصی ملی و بین المللی حمایت می شوند و تعداد آنها در طبیعت وجود دارد. . روز به روز کاهش می یابد. اساس آموزش این حیوانات کمیاب برای انجام حرکات غیر طبیعی در سیرک، تنبیه و تحریک دردناک است. حیوانات اغلب برای به دست آوردن غذای مورد نیاز خود مجبور به انجام حرکات خلاف طبیعت خود می شوند تا جایی که گاهی بر اثر نوع تغذیه و تحریک شدید اعصاب می میرند.
علاوه بر این، نگرانیهایی وجود دارد که رفتار نامناسب با حیوانات در نمایشگاهها میتواند منجر به آموزش غیراخلاقی شود و منجر به گسترش این شیوهها و همچنین دستگیری، بازداشت و بدرفتاری با حیوانات (بهویژه گونههای حفاظتشده) شود.
آیا معظم له این سؤالات را از مصادیق نفی می دانند و مخالفت با آن را نهی از منکر می دانند؟
پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: آزار و اذیت آنان به این دلایل اشتباه است، مگر اینکه هدف مهمی در میان باشد، مانند جست و جوی افرادی که زیر آوار مدفون شده اند یا جنگ و مصارف نظامی.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی سبحانی: آزار و اذیت حیوانات برای سرگرمی یا غیر آن بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
پاسخ آیت الله العظمی نوری همدانی: شکنجه و جراحت حیوانات جایز نیست.
پاسخ آیت الله العظمی علوی گرگانی: آزار و اذیت و آزار حیوانات حرام و گناه محسوب می شود و باید با نهی از گناه و یا از طریق شرعی از این کارها پرهیز کرد.
پاسخ آیت الله العظمی شاهرودی: از آسیب رساندن به حیوانات بی آزار بپرهیزید.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی مظاهری: با توجه به آنچه شما نوشته اید، این کار جایز نیست.
پاسخ آیت الله العظمی موسوی اردبیلی: در اسلام سفارشات زیادی در مورد حیوانات غیر مضر شده است و شکنجه حیوان به بهانه تربیت صحیح نیست، حتی حیوان آزاردهنده جایز است و مستحق کشتن و شکنجه نیست.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی روحانی: در کتاب فقه الصادق، ج 1، ص 138. 33، ص. 490 فصلی در تفسیر قصص مرویه ائمه اطهار علیهم السلام نوشتیم. اگر این کافی نباشد بر مالک واجب است حتی زنبورها که طبق روایات باید کمی عسل در محل بگذارند تا به آنها غذا دهد.
در روایات نبوی روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است که می فرماید: «گربه ای را در آتش جهنم دیدم که حمله کرد و صاحبش را گرفت. گفتند این گربه در خانه او بود، به او غذا نداد، گرسنه بود و رفت.» او نیامد که در جای دیگری دنبال غذا بگردد، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند که صاحب حق دارد هنگام پیاده شدن به او علف بدهد و آب بنوشد و تازیانه به صورتش نزند [به او تحمیل نکنید] و احادیث بسیار مفید است. به آنها که شکنجه یا کشتن آنها به هر دلیلی (سیرک) یا غیر آن جایز نیست و کم خوردن آنها محرم است و اگر می خواهید بیشتر بدانید به فقه الصادق مراجعه کنید.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی تسخیری: اگر اقدامات فوق موجب آزار و اذیت غیر متعارف شود باید بگوییم این اعمال حرام است.
پاسخ آیت الله العظمی دستغیب: در فرض سؤال، شکنجه حیوانات فجیع و در مواردی حرام است و نهی از امر حرام واجب و نهی از منکر مستحب است.
پاسخ آیت الله العظمی هادوی تهرانی: آزار رساندن به حیواناتی که وجود آنها ضرری به انسان نمی رساند جایز نیست و حتی در مورد حیوانات موذی و مضر نیز اگر چه کشتن آنها جایز است، اما حرمت شر بدون دلیل نیست.
با این توصیف، سوء استفاده از حیوانات برای انجام کارهایی که به نفع آنها نیست، مانند آنچه در سیرک ها اتفاق می افتد، جایز نیست و این یک مثال منفی است.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی: هر گونه حیوان آزاری ممنوع است و بسیاری از موارد این گونه آزارها آثار منفی در زندگی دنیا دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی آصف محسنی: آزار و اذیت حیوانات قبیح است چون زندگی دارند و شیرینی زندگی شادی بخش است. علاوه بر آنچه که دین متدین نقل کرده است، بنابر احتیاط واجب باید از ضرر و زیان خودداری کنند و بنابر احتیاط واجب از کفر خودداری کنند.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی غروی علیاری: آزار و اذیت حیوانات به هر نحوی صرفاً به منظور پرورش آنها ممنوع است و بدرفتاری با آنها جایز نیست.
به گزارش گروه اجتماعی مشرق، با استناد به حقایق پنهان سیرک ها و رفتار های ناجوانمردانه بسیاری از
سیرک گردانان با حیات وحش و آزار و اذیت حیوانات و همچنین بر اساس اعتراض
ها و واکنش های بسیاری از فعالان و حامیان حیات وحش و واکنش تعداد زیادی از
هموطنان در سراسر کشور به توصیه مدیر انجمن دیده بان حقوق حیوانات از 14
تن از آیات عظام، مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه حکم تربیت ناجوانمردانه
حیوانات در شرایط آزارانده و منکر بودن چنین رفتاری مورد پرسش قرار گرفت که
پاسخ های دریافتی در پی آمده است:
متن سوال ارسالی: ضمن عرض احترام، نظر روشنگرانه جناب عالی را در خصوص حیوان آزاری بدانم.
همانطور که می دانید علاوه بر افرادی که به صورت انفرادی با انواع حیوانات و موجودات زنده بدرفتاری می کنند، گروه هایی تحت عنوان سیرک نیز با حیوانات بدرفتاری می کنند و آنها را از طبیعت خود دور می کنند و البته به نمایش گذاشتن آن ها در ملاء عام گسترش می یابند. و این شیوه ها نیز اعلام می شود.
در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته سیرک حیوانات ممنوع است و سیرک ها فقط به نمایش آکروبات های انسانی اختصاص داده شده است، زیرا گونه های حیوانی مورد استفاده در سیرک ها اغلب گونه های در خطر انقراض هستند و توسط سازمان های تخصصی ملی و بین المللی حمایت می شوند و تعداد آنها در طبیعت وجود دارد. . روز به روز کاهش می یابد. اساس آموزش این حیوانات کمیاب برای انجام حرکات غیر طبیعی در سیرک، تنبیه و تحریک دردناک است. حیوانات اغلب برای به دست آوردن غذای مورد نیاز خود مجبور به انجام حرکات خلاف طبیعت خود می شوند تا جایی که گاهی بر اثر نوع تغذیه و تحریک شدید اعصاب می میرند.
علاوه بر این، نگرانیهایی وجود دارد که رفتار نامناسب با حیوانات در نمایشگاهها میتواند منجر به آموزش غیراخلاقی شود و منجر به گسترش این شیوهها و همچنین دستگیری، بازداشت و بدرفتاری با حیوانات (بهویژه گونههای حفاظتشده) شود.
آیا معظم له این سؤالات را از مصادیق نفی می دانند و مخالفت با آن را نهی از منکر می دانند؟
پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: آزار و اذیت آنان به این دلایل اشتباه است، مگر اینکه هدف مهمی در میان باشد، مانند جست و جوی افرادی که زیر آوار مدفون شده اند یا جنگ و مصارف نظامی.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی سبحانی: آزار و اذیت حیوانات برای سرگرمی یا غیر آن بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
پاسخ آیت الله العظمی نوری همدانی: شکنجه و جراحت حیوانات جایز نیست.
پاسخ آیت الله العظمی علوی گرگانی: آزار و اذیت و آزار حیوانات حرام و گناه محسوب می شود و باید با نهی از گناه و یا از طریق شرعی از این کارها پرهیز کرد.
پاسخ آیت الله العظمی شاهرودی: از آسیب رساندن به حیوانات بی آزار بپرهیزید.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی مظاهری: با توجه به آنچه شما نوشته اید، این کار جایز نیست.
پاسخ آیت الله العظمی موسوی اردبیلی: در اسلام سفارشات زیادی در مورد حیوانات غیر مضر شده است و شکنجه حیوان به بهانه تربیت صحیح نیست، حتی حیوان آزاردهنده جایز است و مستحق کشتن و شکنجه نیست.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی روحانی: در کتاب فقه الصادق، ج 1، ص 138. 33، ص. 490 فصلی در تفسیر قصص مرویه ائمه اطهار علیهم السلام نوشتیم. اگر این کافی نباشد بر مالک واجب است حتی زنبورها که طبق روایات باید کمی عسل در محل بگذارند تا به آنها غذا دهد.
در روایات نبوی روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده است که می فرماید: «گربه ای را در آتش جهنم دیدم که حمله کرد و صاحبش را گرفت. گفتند این گربه در خانه او بود، به او غذا نداد، گرسنه بود و رفت.» او نیامد که در جای دیگری دنبال غذا بگردد، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند که صاحب حق دارد هنگام پیاده شدن به او علف بدهد و آب بنوشد و تازیانه به صورتش نزند [به او تحمیل نکنید] و احادیث بسیار مفید است. به آنها که شکنجه یا کشتن آنها به هر دلیلی (سیرک) یا غیر آن جایز نیست و کم خوردن آنها محرم است و اگر می خواهید بیشتر بدانید به فقه الصادق مراجعه کنید.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی تسخیری: اگر اقدامات فوق موجب آزار و اذیت غیر متعارف شود باید بگوییم این اعمال حرام است.
پاسخ آیت الله العظمی دستغیب: در فرض سؤال، شکنجه حیوانات فجیع و در مواردی حرام است و نهی از امر حرام واجب و نهی از منکر مستحب است.
پاسخ آیت الله العظمی هادوی تهرانی: آزار رساندن به حیواناتی که وجود آنها ضرری به انسان نمی رساند جایز نیست و حتی در مورد حیوانات موذی و مضر نیز اگر چه کشتن آنها جایز است، اما حرمت شر بدون دلیل نیست.
با این توصیف، سوء استفاده از حیوانات برای انجام کارهایی که به نفع آنها نیست، مانند آنچه در سیرک ها اتفاق می افتد، جایز نیست و این یک مثال منفی است.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی: هر گونه حیوان آزاری ممنوع است و بسیاری از موارد این گونه آزارها آثار منفی در زندگی دنیا دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی آصف محسنی: آزار و اذیت حیوانات قبیح است چون زندگی دارند و شیرینی زندگی شادی بخش است. علاوه بر آنچه که دین متدین نقل کرده است، بنابر احتیاط واجب باید از ضرر و زیان خودداری کنند و بنابر احتیاط واجب از کفر خودداری کنند.
پاسخ حضرت آیت الله العظمی غروی علیاری: آزار و اذیت حیوانات به هر نحوی صرفاً به منظور پرورش آنها ممنوع است و بدرفتاری با آنها جایز نیست.