چرا نباید مرده را شب دفن کرد
لیلة الدفان یا شب اول قبر اولین شب دفن اموات است. در فرهنگ اسلامی درباره این شب و ویژگی ها و وقایع آن بسیار صحبت شده است و طبق روایات، شب مهمی برای فرد متوفی است و مراحل مختلفی دارد. از جمله وقایع مهم این شب، آمدن فرشتگان مختلف بر مردگان، پرسش و پاسخ و فشردن قبر است. اعمال خاصی مانند نماز لیلة الدفن می تواند به اموات کمک کند تا بر این حوادث غلبه کنند. شب اول قبر برای مؤمنان زیبا و آرامش بخش و برای کافران و ستمکاران بسیار سخت و وحشتناک است.
وارد مقبره شوید
بر اساس آموزه ها و روایات دینی، انسان از لحظه مرگ و اولین لحظات مرگ، نتایج و عواقب اعمال خود را مشاهده می کند و خوشحال یا از آن رنج می برد. روح در اولین ساعات و روزهای اول مرگ در حالی که در برزخ است در کنار بدن مادی و به نوعی با آن متحد می شود. بر اساس اهمیت فراوانی که در دنیا به بدن مادی داشت، توجه و ارتباط بیشتری با این بدن دارد و با حمل و جابجایی و غسل دادن بدن به گونه ای که گویی همراه اوست و به دنبال اوست و مواد بدن را دفن می کند. ، روح خود را در آن می گذارد قبر را می بیند.[1]
به محض ورود میت به قبر، شب اول قبر او شروع می شود و سخت ترین شبی است که میت در آن زندگی می کند و راه گریزی نیست. وضعیت فرد متوفی در قبر به شدت تحت تأثیر اعمال و عقاید آنها و میزان علاقه و وابستگی آنها به دنیای مادی است.[2]
علمای مسلمان با استناد به روایتی از امام صادق (علیه السلام) [3] اهمیت قبر و همه وقایع مربوط به آن را در عالم برزخ می دانند. بر اساس این دیدگاه، ورود به قبر و شب اول قبر، اولین لحظات مرگ است و ربطی به دفن جسد ندارد.[4]
لحظات تشییع جنازه
مستحب است میت را دو مرتبه نزدیک قبر روی زمین بگذارند و چند دقیقه صبر کنند و برای دفن میت عجله نکنند، زیرا ورود میت به قبر برای روح بسیار ترسناک است. تا حدودی آشناست و تحمل این وحشت و ترس آسان تر است.[یادداشت 1]
حضور فرشته ای به نام رومن
پس از دفن آن مرحوم، اولین فرشته ای که در قبر او را زیارت می کند «ملک رومان» است. [5] امام سجاد علیه السلام در دعای سوم صحیفه سجادیه بر این فرشته درود می فرستد. [6] کار این فرشته حساب می شود و خلاصه می شود، اعمال شخص و تشکیل پرونده برای او است که نامه عمل او محسوب می شود. این نامه که نوع و کیفیت آن برای ما معلوم نیست تا قیامت همراه اوست. در قیامت همان نامه را می گشایند و محاسبه آن بر این اساس است.[7]
همین فرشته بسته به اعمال شخص، فرشتگان بعدی را به سخت گیری یا دوستی با مردگان فرمان می دهد.[8]
موضوع جدی
پرسش از خیر و شر از مهمترین رویدادهای شب اول قبر است. [منبع مورد نیاز] این فرشتگان پس از فرشته ای به نام رومن وارد مقبره می شوند. یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ متوفی قرار می گیرد و سؤالاتی مطرح می شود. اگر انسان کافر یا گناهکار باشد، این دو فرشته با چهره های وحشتناک بر او ظاهر می شوند و او را عذاب می دهند و قبر پر از آتش می شود. در این صورت به این دو فرشته «نکر و منکر» می گویند. بتواند به یاری و لطف اولیای الهی به سوالات پاسخ دهد و این دو فرشته با چهره های زیبا مژده را از بهشت و قبر او به برکت الهی می دهند. در این صورت این دو فرشته «بشیر و مبشر» نامیده می شوند. [منبع مورد نیاز] [یادداشت 2]
طبق روایات، در این شب از ایمان میت پرسیده می شود که آیا به خدا و پیامبرش و چه کسی را به امامت و امامت برگزیده است، ایمان دارد یا خیر؟
بر اساس برخی روایات، پرسش و پاسخ شب اول قبر عمومی است و شامل همه می شود. برخی از علما دو مورد را از این کلیت مستثنی کرده اند: کسانی مانند انبیا و امامان و کسانی که شرایط سؤال را ندارند مانند کودکان و دیوانگان. علامه مجلسی با اشاره به عدم وجود روایت صریح در این زمینه، بهترین کار را عدم اظهار نظر در این مورد می داند.[9]
بر اساس روایات دیگر، پرسش و پاسخ در مقبره مختص مؤمنان یا کافران است. علامه طباطبایی در کتاب حیات ما پس از مرگ، بر این اساس پرسش و پاسخ در قبر را مربوط به عموم مردم نمی داند.[10]
عوامل تسهیل کننده شب اول قبر
به بستگان متوفی دستور داده شد که پس از دفن، متوفی را تنها نگذارند و با تشویق وی به انجام برخی اعمال مانند اقامه نماز و نماز لیلة الدفن به نیابت از بازماندگان، او را در پاسخ به سؤالات درست و نادرست یاری دهند. همچنین در رفع یا کاهش مشکلات شدید مؤثرند.[12]
کسانی که دفن نمی شوند
شب اول قبر فقط مخصوص افرادی نیست که دفن می شوند، بلکه کسانی که اجسادشان بر اثر آتش سوزی یا انفجار دفن نشده یا از بین نمی رود، شب اول قبر و سوال قبر و فشار را نیز تجربه خواهند کرد. از یک نظر، همه این چیزها، او ناظر این جسم مادی است و خداوند نیز توانایی درک و پاسخ دادن به اجزای پراکنده یا سوخته را دارد و به آب یا هوا یا هر چیزی که در آن است توانایی می دهد. جهان برای اعمال فشار و عذاب بدن یا اعضای آن، حتی اگر جسم متلاشی شده در فضا نیز از این امر مستثنی نباشد. یونس بن عمار، آیا او نیز در قبر عذاب می شود؟» حضرت فرمود: آری، خداوند متعال به هوا دستور می دهد که او را تحت فشار خود قرار دهد. [منبع مورد نیاز]
بنابر نظر فلاسفه، زمانی که مقبره عالم برزخ شد، شب آنجا نیز برای اوضاع آن جا خاص بوده و برای انجام مراسم شب اول خزان، دفن مرده لازم نیست. [13]
ارتباط قبر مادی با روح و عالم برزخ
بین قبر برزخی و قبر خاکی رابطه خاصی وجود دارد، یعنی بین روح انسان در برزخ و بدن مادی او در قبر خاکی ارتباط وجود دارد و این ارتباط از منشأ ارتباط روح و روح است. مواد. بدن هایی که در طول زندگی دنیوی نوعی اتحاد با یکدیگر داشتند. با مرگ، ارتباط روح و بدن به طور کامل قطع نمی شود، اما ارتباط کمی بین روح در برزخ و بدن خاکی و مادی وجود دارد. بنابراین قبر زمین مربوط به قبر و عالم برزخی است و علیرغم حضور روح در عالم مافوق مادی، به جسم مادی و به نقطه ای که بدن خاکی در آن قرار دارد توجه ویژه ای دارد و هست. بر اساس این ارتباط بین قبر برزخی و قبر خاکی، احکام و احکام خاصی در مورد قبور خاکی، تشییع جنازه، کفن، دفن، حرمت قبور، قابل تحسین بودن زیارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت برای قبور وجود دارد. و غیره. شریعت اسلامی.[14]
این ارتباط روح انسان در برزخ با بدن مادی او در قبر خاکی در ساعات و روزهای اول مرگ بیشتر از روزها و لحظات بعد است و این به دلیل وابستگی شدید روح به بدن مادی در این دنیا که البته کم کم آشنا می شود روح با بدن برزخ و کپک نمونه ای از این توجه است و ارتباط کم می شود و ارتباط ضعیفی بین روح و بدن خاکی باقی می ماند.[15]
فشار شدید
اتفاق مسلم دیگری که در قبر خواهد افتاد فشار قبر است که در روایت با عنوان «زغتا القبر» آمده است. اصحاب ائمه همواره از او در این زمینه سؤال کرده و از جهانی بودن او در میان همه مردم جویا شده اند.
ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام) پرسید: آیا کسی از فشار قبر رهایی می یابد؟ حضرت فرمود: پناه بر خدا از فشار قبر; چه اندک اند که از فشار قبر رها شده اند.[16]
دعای عصر اول قبر
در روایات توصیه شده است که نماز لیلة الدفن را در همان شبی که میت دفن می کنند، بخوانند. کیفیت این نماز که به نماز خوف معروف است به دو صورت بیان می شود که هر دو را می توان خواند:
در دو رکعت نماز در رکعت اول بعد از سوره حمد یک بار آیه الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر و بعد از سلام نماز می خوانند. می گویند: اللهم صلی الله علیه و آله و سلم و ثواب فی قبر فلان. و به جای این یا آن کلمه، نام میت را بگویند.[17]
در رکعت اول بعد از حمد دو مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره تخار و بعد از نماز بگو: «اللَّهُمَّ صَلَى اللَّهُ عَلَیْهِمْ وَ آلَ الْمُحْمَدِ. از محمد، و بر قبر فلان ثواب بفرستید» و به جای کلمه فلان، نام میت را بگویید. [18]
این دعا را بعد از دفن میت میخوانند، حتی اگر بین فوت و دفن چند روز فاصله باشد و وقت آن از اول شب تا طلوع فجر است، هرچند بهتر است در اول شب بعد از آن بخوانند. نماز عشا [19] [یادداشت 5]. ]
معنی شب و روز در برزخ
در مورد زمان عالم برزخ باید گفت، اگرچه جزئیات این عالم کاملاً برای ما روشن نیست، اما از آیات و روایات خاصی چنین برمیآید که در برزخ وقت وجود دارد.[یادداشت 6]
اما مراد از صبح و شام و حال و هوای برزخ، حقیقتی است که درک جزئیات آن آسان نخواهد بود، زیرا زمان به معنای طلوع و غروب خورشید و روز و شبی که از این معبر خارج می شود، وجود دارد. دنیای برزخ وجود ندارد، مگر این که گفته شود چون مخاطب معارف وحیانی مردم دنیا هستند، تعبیر صبح و شام به نحو مقتضی به کار رفته است و منظور از عذاب آنها در صبح و شام مربوط است. دنیا، نه آن یکی، واقعاً طلوع و غروب خورشید است.
بنابراین همانطور که در مورد عالم برزخ گفته شد که ماده و جسمی ندارد، بلکه هم شکل و هم اندازه و هم حجم عالم ماده است، برای زمان و مکان خود و تعبیر شب اول قبر که در عرف گفته می شود در مورد مدارا است.[20]
پاورقی
توجه داشته باشید
↑ امام صادق (علیه السلام): اگر با مرده بر سر قبر آمدی قبر را باز نکن که قبر وحشت بزرگی است و از وحشت مرده نجات خواهی یافت. اما آن را نزدیک لبه قبر قرار دهید. قبر کن و منتظر هانیه باش، بعد یه ذره برو و صبر کن تا هدیه اش رو بگیره، بعد ادامه بده. ُ به شفر قبر. علل القوانین-306-2 باب 251.
↑ شیخ مفید می گوید: در برخی از احادیث، نام دو ملکی که بر کافر نازل می شود، نکر و نکر است و نام دو ملکی که به مؤمن نازل می شود مبشر و بشیر است. کافر منکر حق است و کافر فرشتگانی هستند که از آمدن آنان ناراضی اند و دو فرشته مؤمن بشارت و بشارت هستند زیرا او را به خشنودى و پاداش خداوند بشارت مى دهند. شرح عقاید صدوق یا عقیده صحیح، شیخ مفید، ص220; علم آل یاکین، فیض کاشانی، 1073/2.
↑ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «چون بنده اگر داخل سوراخ شد آن را به صاحبان می دهد. به خاطر آنچه از پروردگارش و پیامبر و وصی خود میپرسد، اگر جواب دهد نجات مییابد و اگر تعجب کند عذاب میکند. 273.
↑ از پیامبر – صلی الله علیه و آله و سلم – سؤال شد، فرمود: نماز از واجبات دین است. پاسخ منفی است. اگر میت مؤمن و مطیع بود، عقل و شعورش باقی می ماند و با جواب و دلیل آنها را از خود دور می کند و قبرش باغی از باغ های بهشت می شود و اگر کافر باشد و گناهکار در گودال می ماند و قبرش گودالی از حفره های جهنم می شود. شهاب الاخبار با ترجمه، متن، 80، باب اول
↑ عده ای معتقدند که چون طبق آیات خاصی از قرآن، مانند سوره نوح، آیه ۲۵، ممّا خطیّاتم، اوغارقوا فدخلوا نارا (قوم نوح به خاطر گناهانشان غرق شدند و [بعد از مرگ] در آتش سوختند)، بلافاصله وارد می شود. برزخ بعد از مرگ این دعای لیلة الدفن در شب اول مرگ خوانده می شود هر چند میت دفن نشود. [نیازمند منابع]
↑ مثلاً قرآن میفرماید: «و عذاب بد آتش بر آل فرعون صبح و شام میرسد. (مومن: 46) این عذاب سخت بر آل فرعون وارد شد و هر صبح و شام آتش بر آنان عرضه می شود».
مراجع
به گزارش خبرگزاری مهر، مرگ به عنوان دروازه انسان به دنیای ماوراء با مشکلات و تصمیمات همراه است، از یک سو وظیفه بازماندگان و از سوی دیگر تکریم و دلجویی از آن مرحوم است. در این گزارش کوتاه به بررسی برخی از آداب و احکام مربوط به مرگ در احادیث محقق محمدی (ص) می پردازیم.
دلیل غسل و پیچیدن میت
امام رضا (علیه السلام) می فرماید: دلیل غسل مردگان، پاکسازی آنان از انواع بیماری ها و آلودگی ها قبل از مرگ است و ملاقات با فرشتگان و مردم آخرت بدون پاکیزگی و پاکی سزاوار نیست. (واصل الشیعه ج 2 ص 679)
پیامبر در حدیث دیگری می فرماید: پیچیدن میت به چند صورت انجام می شود:
1. عورت ظاهر نشود (و اگر زن باشد بدنش معلوم نباشد).
2. مردم نمی توانند آن را تماشا کنند. ممکن است برای دیگران خوشایند نباشد.
3. اگر بدنش درد و رنج دارد، یا صورت و بدنش پیچ خورده و ظاهری زشت دارد، نباید موجب قساوت قلب دیگران شود.
4. پیچیدن آن باید در نظر مردم احترام و عظمت بیاورد و در نظر آنها محترم جلوه دهد.
5. او را می پیچند تا دوستانش با دیدن او عشق و علاقه او را نسبت به فرزندان و عزیزانش حفظ کنند.
علت دفن اموات
امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) می فرمایند: «به من امر شده است که مردگان را دفن کنم تا مبادا به کسانی که دوباره متولد می شوند آسیبی برسانند و بر من شر و فساد بیاورند…» (بحار الانوار، ج 75). ص 46)
در این حدیث حکمت های زیادی برای دفن میت ذکر شده است از جمله:
1. احترام به مردگان; زیرا اگر دفن نشود بدن به زودی بدبو می شود و ظاهر آن تغییر می کند و حیوانات صحرا آن را شکار می کنند و این بی احترامی بزرگ به میت و نزدیکان او است و بدیهی است که هیچکس برای او خوشحال نیست. عاشق گرفتار شدن در این سرنوشت.
2. جسد آلوده به انواع باکتری ها و میکروب ها است که باعث می شود افراد جامعه به بیماری های خطرناک مبتلا شوند.
3. مردم از بوی بد آن اذیت می شوند.
4. دفن نکردن مرده دوستان را آزار می دهد و دشمنان را شاد می کند.
ممکن است این سوال پیش بیاید: “چرا به جای دفن مردگان، آنها را نمی سوزانیم؟” در پاسخ باید گفت که در دفن میت با دستورات خاص، حکمت های فراوانی وجود دارد که مهم ترین آن حفظ احترام میت است، چنان که امام صادق (علیه السلام) می فرماید: احترام به میت مانند احترام است. زنده ها (الکافی ج 7 ص 228 )
اقدامی برای کاهش فشار قبر
از امام رضا علیه السلام نقل شده است که فرمود: سلام بر تو بر نماز شب! هیچ بنده ای نیست که آخر شب برخیزد و هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفاعت و یک رکعت نماز وتر بجا آورد و در قنوت هفتاد مرتبه استغفار کند. نماز وتر، مگر اینکه از عذاب قبر و عذاب جهنم نجات یابد و عمرش طولانی شود و روزی اش کافی باشد. (بحار الانوار ج 87 ص 161 )
بر اساس این گزارش، «نماز وتر» رکعتی است که بعد از هشت رکعت «نافله شب» و دو رکعت «نماز شفا» خوانده می شود و جمعاً 11 رکعت شب می شود. دعا . . وقت خواندن نماز شب از نصف شب تا طلوع فجر و بهترین وقت آن نزدیک سحر است. نماز مستحبی را می توان نشسته خواند و در نماز عصر نیز سه رکعت (دو رکعت شفا و یک رکعت وتر) خواند. کیفیت خواندن دعای شفا مانند نماز صبح است و نماز وتر را باید اینگونه خواند: بعد از حمد و سوره قنوت بگیرد و سپس رکوع کند و دو سجده به جا آورد و در آخر تشهد بگوید. و سلام یکی از مستحبات نماز وتر این است که قنوت خود را طولانی کنید و برای چهل مؤمن دعا کنید (اللَّهُمَّ أَغْفِرُوا الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمِینَ) سپس 7 مرتبه بگویید: «ج جای پناه از آتش، بعد از آن 300 مرتبه.» الافو در آخر قنوت بگوید و بخواند: «پروردگارا بیامرز و مهربان و از من توبه کن که تو آمرزنده مهربانی».