چرا چیزی می گویید که عمل نمی کنید

سوره سیمای صف

این سوره چهارده آیه دارد و جزء سوره های مدنی است.

به مناسبت کلمه «ردیف» که در آیه چهارم آمده است، این سوره را «ردیف» می نامند.

محور اصلی این سوره برتری اسلام بر سایر ادیان آسمانی و لزوم جهاد در راه خدا و حمایت از پیامبران الهی است.

علاوه بر این سوره، سوره‌های حدید و حشر نیز با کلمه «صباح»، سوره‌های جمعه و تغابن با کلمه «یوسبّه»، سوره‌های اسراء با کلمه «سبحان» و سوره‌های آلا با فرمان «سبح» آغاز می‌شوند. نام خداوند”.

به نام خدا

به نام خدا.

منزه است خدای ما در آسمان و ما در زمین، و او منزه و حکیم است.

هر چه در آسمان ها و هر چه در زمین است خدا را تسبیح می گوید و او شکست ناپذیر و حکیم است.

پست:

1- در بینش اسلامی همه هستی دارای شعور است و همه به تسبیح خداوند مشغولند. صبح ما…

2- کسی که دارای قدرت بی‌پایان و حکمت بی‌نظیر است، شایسته تجلیل و تقدیس است. «و او بلندمرتبه و حکیم است»

یا کسانی که ایمان دارند چرا می گویید ما عمل نمی کنیم» 2

ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا چیزی می گویید که انجام نمی دهید؟

نزد خدا مكروه است كه بگويى و عمل نكنى».

برای خدا خیلی ناخوشایند است که چیزی بگویی که انجام نمی دهی.

یادداشت:

* مقت به معنی عصبانیت شدید.

* مشابه این توبیخ را در آیه « الی تعامرونا النّاس بلبری و تنصون انفوسکم » می خوانیم.

* عمل نکردن به کلام گاهی از روی بی لیاقتی و گاهی از روی بی تفاوتی است که ملامت است.

* دنیای بدون عمل به درخت بی‌بار، ابر بی باران، نهر بی آب، زنبور بی عسل، سوزن بی نخ و الاغی که کتابی حمل می‌کند، تشبیه می‌شود.

* در روایات می خوانیم: «علم بدون عمل حجت بر بنده خداست. علم بدون عمل حجت بر انسان است.

«العلم الذی لا یعمال به کالکنس الذی لا یانفق منه» علمی که عمل نشود مانند گنجی است که خرج و استفاده نمی شود.

«أَشَدَ النَّاسَ حَزْنُ فِيْمِ الْقِيمَةُ الْذِيْ وَ أَصْفُوا الْعَدْلَ ثُمْ خَلَفَة» هر كه از عدل سخن بگويد و عادل نباشد، در قيامت بدترين حسرت را خواهد خورد.

حضرت عیسی علیه السلام می فرمایند: «عشقی ناس من معروف در میان ناس با علم مجهول. كسى كه در ميان مردم به علمش معروف باشد، ولى به عملش معروف نباشد، بدترين مردم است.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «من لم یصادق فائله قولا فلیس بعلم» کسی که عملش بر گفتارش تأکید نداشته باشد، عالم نیست.

* امام صادق علیه السلام یکی از مصادیق این آیه را خلف وعده دانسته و می فرماید: قول مؤمن مانند نذر است، ولی کفاره ندارد.

* به گفته مفسران، نزول آیه برای کسانی است که خواهان جهاد بودند، ولی به محض اینکه دستور جهاد صادر شد، بهانه جویی کردند و عذرخواهی کردند.

پست:

1- ایمان باید با عمل و صداقت همراه باشد وگرنه مستحق سرزنش و سرزنش است. (کل آیه)

2- قبل از انتقاد نکات مثبت را بیان کنید. شما که ایمان دارید چرا عمل نمی کنید؟ یا کسانی که معتقدند … چرا … عمل نمی کنند

3- یکی از روش های تربیتی، توبیخ مناسب و به موقع است. “چرا می گوییم و عمل نمی کنیم”

4- وفای به عهد از گناهان کبیره است. «کبور مقتعه»

5- چه زشت است که همه هستی خدا را تسبیح می گوید، «صباح لله» اما انسان با حرف بی عمل خدا را به خشم آورد. «عظمت نزد خدا مایه هیبت است»

6- گفتار بدون عمل خطرناک است. «کبور مقته عند الله عن تقولوا ما لا تفعلون» (کلمات «کبور» و «مقطه» و «آخر الله» نشانه خطرناک بودن موضوع است)

7- اگر امروز کار شما با وعده ها و شعارهای دروغین حل شود، نزد خدا در وضعیت خطرناکی قرار خواهید گرفت. خداییش عالیه…

همانا خداوند کسانی را که در راه صفا می جنگند، چنان که گویی پایه های محکمی هستند دوست دارد.

به راستی که خداوند کسانی را که به شیوه خود می جنگند، چنان که گویی بنای بسیار محکمی از سرب هستند، دوست دارد.

یادداشت:

* بنیان به معنی ساختمان است. «مارسیوس» از «سرب» به معنای سرب و «بونیان» به معنای ساختمانی است که به دلیل استحکام از سرب ساخته شده است.

* شاید آیه قبل نقد کسانی باشد که جهاد و مبارزه میکردند ولی به این شعارها عمل نمیکردند، پس خداوند فرمود: کسانی که عمل نکردند مورد غضب قرار میگیرند «کبور مقطع» ولی در این آیه آنان که سرودند و به عهد خود وفا کردند، حبیب خدا را ستودند و پنداشتند. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُجْتَعِينَ»؛ همانا خداوند مجاهدان را دوست دارد.

* در داستان آمده است که حضرت امیر علیه السلام در جنگ صفین برای افزایش انگیزه یاران خود این آیه را تلاوت فرمودند.

پست:

1- در تربیت، خشم و مهر هر دو لازم است. همانا خداوند دوست دارد…

2- انذار برای ترک کار بد، لمّه تقلون… کبور مقطع لازم است، ولی برای واداشتن آنها به کار خیر، تشویق لازم است. “من کسانی را که می جنگند دوست دارم”

3- کسب رضایت و محبت خداوند بزرگ ترین مشوق مؤمنان است حتی بالاتر از بهشت ​​و دیگران. همانا خداوند دوست دارد…

4- سخت کوشی، انگیزه قوی می خواهد و بالاترین انگیزه، دوست داشتن خداوند است. «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُجْتَعِينَ»؛ همانا خداوند مجاهدان را دوست دارد.

5- مؤمنان مجاهد دوستدار خدا هستند و در راه او می جنگند، «یوقاتیلون فی سبیله» خداوند هم آنها را دوست دارد. “من کسانی را که می جنگند دوست دارم”

6- در شرایط عادی، اتحاد و اتحاد و پرهیز از تفرقه لازم است، اما در مقابل دشمن باید صفوف مؤمنان متحدتر، نفوذناپذیرتر و قویتر باشد. “صفکا کعنه ام بونیان مارسوس”

و موسی به قوم خود گفت: ای مردم چرا از من اطاعت نمی کنید و آیا می دانید که من فرستاده خدا به سوی شما هستم؟ 5.

و هنگامی که موسی به قوم خود گفت: ای قوم من! با اینکه می دانی که من فرستاده خدا به سوی تو هستم، چرا مرا آزار می دهی؟ پس چون گمراه شدند، خداوند دلهایشان را گمراه کرد و خداوند تجاوزکاران را هدایت نمی کند.

یادداشت:

* زاغ از زیغ یعنی انحراف از صراط مستقیم. روح انسان به راه راست گرایش دارد و این انسان است که آن را منحرف می کند.

* در آیات قبل نقد گفتار بدون عمل بود، در این آیه نقد عمل بر خلاف علم است، چرا او را عذاب می دهند و اذیت می کنند وقتی می دانند پیامبر خداست.

* خداوند بر اساس عدالت و خرد و عملکرد انسانی خود مجازات و پاداش را تعیین می کند. مردم را از راه عقل و فطرت هدایت می کند و با فرستادن پیامبران، هر که نصیحت را بپذیرد، بر نصیحتش می افزاید: اهتداوا زادهم هدیه» و هر که با علم و اراده راه انحراف را انتخاب کند، خداوند او را رها می کند.

* آزار حضرت موسی و پیامبر اکرم

شکنجه‌های فراوانی بود که قوم موسی علیه‌السلام به آنها اجازه می‌دادند، از جمله:

«تا خدا را آشکارا نبینیم ایمان نیاوریم»

ما هرگز به تو ایمان نمی‌آوریم تا خدا را آشکارا ببینیم.

“بیایید منتظر یک وعده غذایی نباشیم”

ما فقط از یک نوع غذا انتظار نداریم.

«تا زمانی که بیرون نیایند اجازه ندهید وارد شوند

تا زمانی که از آنجا خارج نشوند، ما وارد نمی شویم.

«فذهب تو و پروردگارت، پس ما اینجا هستیم».

تو و پروردگارت با آنها می جنگید، ما نشسته ایم.

«ما را خدا قرار بده، گویا آنها خدایی هستند»

خدایی مثل خدایان این بت پرستان به ما عطا کن.

گفتند: ما قبل از آمدن تو و کسانی که بعد از ما آمدند شنیدیم.

ای موسی! ما قبل و بعد از آمدن تو زجر کشیدیم و شکنجه کردیم.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز مورد آزار مشرکان و منافقان قرار گرفت، چنانکه قرآن می فرماید:

«و از جمله کسانی هستند که به پیامبر اذن می دهند و می گویند او اذن است».

(منافقین) هستند که پیوسته پیغمبر را اذیت می کنند و می گویند زود ایمان می آورد.

«و كسانى كه از رسول خدا اطاعت كنند عذاب دردناكى است براى آنان».

برای کسانی که پیامبر خدا را عذاب می دهند، عذاب دردناکی آماده است.

همانا شما توسط پیامبر مجروح می شوید، سپس از شما گرفته می شود.

این کار پیامبر را آزار می دهد و از شما شرمنده می شود (برای ابراز ناراحتی).

یکی دیگر از آزارهایی که پیامبر اسلام مشاهده کرد، تنبلی برخی از مسلمانان برای جهاد بود که می گفتند: «خانه های ما محفوظ نیست»، «لا تنفروا فی الحر» هوا گرم است، «بدات علیهم الشقاه» است. راه طولانی ، «و لا تفتنی الا فی الفتنه ای سقطوا» با شرکت در جنگ تبوک، ممکن است نگاهمان به دختران و زنان رومی بیفتد و گرفتار شویم، سلاح و منابع کمیاب و…

* با توجه به آیات قبل که فرمود: چرا به قول خود عمل نمی کنید و خداوند رزمندگان را دوست دارد، معلوم می شود که منظور از آزار در این آیه، کاهلی در جهاد و رفتن به جبهه است.

پست:

1- داستان زندگی حضرت موسی علیه السلام به خاطر درس ها و درس هایی که دارد فراموش نشود. و…

2- دانستن تاریخ گذشتگان مایه آرامش و تسلی است. موسی به قومش گفت…چرا به من اجازه نمی دهید؟

3- گاهی خودی ها بیشتر از خودی ها دردسر ایجاد می کنند. «ای مردمی که اجازه می دهید»

بخونیدش:  چطور کک و مک را از بین ببریم

4- از اهرم محبت برای منع منفی گرایی استفاده کنید. «ای مردمی که اجازه می دهید»

5- آزار و اذیت دوستان باعث عصبانیت و طرد آنها نشود. «ای مردمی که اجازه می دهید»

6- دانش و دانش مسئولیت می آورد از افراد آگاه انتظار می رود که به دانش خود عمل کنند. چرا به من اجازه نمی دهید و آنقدر بزرگ شده ایم که یاد بگیریم…

7- سخنان و رفتارهایی که موجب آزردگی پیشوایان دین می شود، موجب انحراف انسان می شود. چرا اجازه می دهید … زاغوا

8- انحراف گفتار و رفتار، مقدمه انحراف دل و جان، شخصیت، هویت، فرهنگ و اندیشه انسان است. «چرا خداوند دلهایشان را گریان کرد؟ »

9- گناه موجب محرومیت از هدایت الهی می شود. «وَلَهَدَ اللَّهُ لَیْدَ الْفُسُّقِینَ»

و عيسى بن مريم يا بنى اسرائيل گفت: اين رسول خدا براى شماست، وفادار به آنچه در دست من از تورات است و مژده دهنده است.

و هنگامى كه عيسى بن مريم به بنى اسرائيل گفت: من فرستاده خدا به سوى شما هستم و توراتى را كه پيش از من بود تصديق مى‏كنم و پيامبرى را كه بعد از من خواهد آمد بشارت مى‏دهم. که نامش احمد است پس چون معجزات آشکاری برای آنان آورد، گفتند: این سحر آشکار است.

یادداشت:

* بی‌تردید آنچه امروزه در دست یهودیان و مسیحیان به نام تورات و انجیل است، کتاب‌هایی نیست که بر پیامبران بزرگ خدا، موسی و مسیح نازل شده است، فقط درود بر آنان باد، بلکه مجموعه‌ای از کتاب‌هاست. کتابهایی که توسط اصحاب آنها نوشته شده یا توسط افرادی که بعد از آنها متولد شده اند نوشته شده است که مطالعه مختصر این کتابها گواه زنده این گفته است و خود یهودیان و مسیحیان بیش از این ادعا ندارند.

البته شکی نیست که بخشی از تعالیم موسی و عیسی و مفاد کتب آن ها به همراه گفته های شاگردانشان به این کتاب ها منتقل شده است، به همین دلیل نمی توان هر آنچه را که در کتاب نوشته شده درج کرد. عهد عتیق (تورات و کتب مربوط به آن) و آمدن عهد جدید (انجیل و کتب مربوط به آن) را تکذیب کرد، اما محتوای کتاب‌های فوق آمیزه‌ای از تعالیم این دو پیامبر بزرگ الهی و افکار دیگران است. .

در کتب موجود تعابیر گوناگونی دیده می شود که از ظهور پیامبر بزرگی در آینده خبر می دهد که نشانه های آن فقط بر پیامبر اسلام صدق می کند.

جالب اینجاست که جدای از پیشگویی هایی که در این کتاب ها به چشم می خورد و در مورد شخص پیامبر اسلام اطلاق می شود، در سه مورد از انجیل یوحنا به کلمه «فرقولیت» استناد شده است که در ترجمه های فارسی به آن ترجمه شده است. تسلی دهنده».

“و من از پدر خواهم خواست و او تسلی دهنده دیگری به شما خواهد داد که تا ابد با شما خواهد بود.”

و در باب پانزدهم آمده است: «وَ إِذا أَنْ أَنْ أَنْ أَسْتَعْرِهِ… او بر من شهادت می دهد».

و همچنین در فصل شانزدهم می خوانیم: “اما من به راستی به شما می گویم که رفتن من به نفع شماست.”

که اگر من نروم این «تسلی دهنده» پیش تو نمی آید، اما اگر بروم برایت می فرستم.

مهم این است که در متن سریانی اناجیل که برگرفته از اصل یونانی است، به جای تسکین دهنده از «پاراکلتا» و در متن یونانی «پیرکلتوس» که در فرهنگ یونانی به معنای «یک» است، استفاده شده است. شخصی که ستوده می شود» و معادل کلمه «محمد» است. و احمد» به زبان عربی است.

اما وقتی اربابان کلیسا متوجه شدند که انتشار چنین ترجمه‌ای ضربه سختی به سازمان آنها وارد می‌کند، به جای «پیرکلتوس» کلمه «پاراکلتوس» را می‌نویسند که به معنای «تسلی‌دهنده» است و با این تحریف مشهود، این سند. زنده ها را تغییر داد، هرچند با وجود این تحریف، خبر روشنی از ظهور پیامبر بزرگ در آینده مشهود است.

در دایره المعارف بزرگ فرانسه در این باره آمده است:

«محمد مؤسس دین مبین اسلام و رسول خدا و خاتم پیامبران است و کلمه «محمد» به معنای بسیار ستوده شده است و از ریشه «حمد» به معنای تسبیح و ستایش و نام دیگری که نیز از ریشه «حمد» آمده است و معنای کلمه «محمد» «احمد» است که احتمال آن زیاد است، مسیحیان عربستان این کلمه را به جای «فرقلیت» به کار می بردند.احمد به معنای بسیار ستوده و بسیار مجلل است که ترجمه کلمه «پیرکلتوس» است و به اشتباه کلمه «پاراکلتوس» را به جای آن گذاشته اند و به این ترتیب نویسندگان دینی مسلمان بارها اشاره کرده اند که معنای این کلمه مژده به ظهور پیامبر اسلام است. به این موضوع اشاره دارد.

* آیا نام پیامبر اسلام «احمد» بوده است؟

الف) در کتب تاریخی آمده است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از کودکی دو نام داشته و مردم او را به هر دو نام خطاب می کردند که یکی «محمد» و دیگری «احمد» بود. . نام اول حضرت جد عبدالمطلب بود و مادرش آمنه نام احمد را برای او برگزید که در شرح حال حلبی به تفصیل آمده است.

ب) یکی از کسانی که پیغمبر اسلام را بارها با عنوان «احمد» یاد کرده، عموی ایشان «ابوطالب» است و امروز در کتاب «دیوان ابوطالب» بین دستان ماست. اشعار زیادی وجود دارد که در آنها از پیامبر اسلام با عنوان «احمد» یاد شده است، مانند:

قتل احمد ظلیمو

و لیس باقلهم فهیم زعیم

ستمگران تصمیم گرفتند او را بکشند، اما نتوانستند برای آن رهبر پیدا کنند.

ج) این تعبیر را در اشعار «حسن بن ثابت» شاعر مشهور عصر پیامبر نیز می توان دید:

فاجعه قدس شفا قد احمد

فضایل رسول الله بسیار است

غمگین که از دست دادن احمد بی تابی می کرد، پیوسته هدایا و صلوات پیامبر را می شمرد.

* در حدیث می خوانیم که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «اسم من در زمین محمد و در آسمان احمد است».

پست:

1- داستان زندگی حضرت عیسی علیه السلام قابل توجه و به یاد ماندنی است «و عیسی قال».

2- عیسی فرستاده خداست، او را خدا ندانید. «من رسول خدا هستم»

3- در تربیت الهی چندین کلاس وجود دارد که هر کلاس مقدمه کلاس بعدی است و هر معلم معلم قبلی را تایید می کند.

4- اسلام کاملترین دین است، زیرا بشارت بهتر و کاملتر است.

«و با رسولی بشارت دهید»

5- در نزد اولیای خدا به جای حسد بشارت است. “خبر خوب با پیام رسان من بعدا”

6- عیسی هم مبشر است و هم مبشر، بشارت می دهد به ظهور پیامبر اسلام. «ای مریم، همانا خداوند تو را به قول خود به نام مسیح بشارت می دهد.

7- در دعوت ها به گذشته توجه داشته باشید و وقت خود را «اِنْ رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْكُمْ» در نظر بگیرید و آینده را در نظر داشته باشید.

8- در هنگام معرفی افراد به گونه ای عمل کنید که ابهامی وجود نداشته باشد….

9- لجاجت عنصری است که نه اناجیل قبلی را به کار می اندازد و نه نشانه های موجود. «پس چون با دلیل نزد آنان آمدند گفتند: این جادوی قابل اثبات است. “”

و ستمكار كسى است كه با خداى دروغ افطار كند و به اسلام دعوت كند و خداوند ستمگران را هدايت نكند».

و چه کسی ستمکارتر از کسی است که به خدا دروغ گفته است (و قرآن را جادو می‌خواند) وقتی به اسلام دعوت می‌شود و خداوند ظالمان را هدایت نمی‌کند.

یادداشت:

* در قرآن مجید 16 بار از کلمه «ازلم» استفاده شده است که پانزده مورد آن مربوط به مسائل دینی و فرهنگی است، مانند:

«افطار حب الله» ۹ مرتبه

“کاتم شهادت” 1 بار

«کذب با آیات الله» ۲ مرتبه

«حرم اللّه مساجد» 1 بار

«ذکر آیات ربّه» ۲ بار

ظلم بر سه قسم است: ظلم به نفس، ظلم به مردم، ظلم به مکتب و از این میان، ظلم به دین و مکتب بزرگترین و مهم ترین ظلم است.

پست:

1- کسی که نه بشارت حضرت عیسی و نه معجزات پیامبر اسلام را بپذیرد و همه را سحر بداند، بزرگترین تهمت و ظالم ترین شخص است.

«سهار ْمْبينٌ وَ مَنْ آزلمُ ممَّنِ عفتري».

2- تهمت زدن به پیامبران الهی، تهمت زدن به خداوند است به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم گفتند: «سهرمو مبیننو»، خداوند اعمال آنها را تهمت به خدا اعلام می کند.

3- تهمت زدن به خدا و دین خدا بدترین نوع تهمت است. «و الذین ظلم الذین افطار فی بسم الله».

4- بزرگترین ظلم مانع رشد و معرفت مردم است. «کسی که به من ستم کند که روزه را افطار کند به خدا».

5- بدترین نوع ظلم زمانی است که ظالم عادل شده باشد و او مرتکب ظلم شود.

و کیست که ظالم است … و او را به اسلام دعوت می کند

6- نتیجه تهمت زدن به خداوند، محرومیت از هدایت الهی است. «وَاللَّهَ لَهَدْیَ الْفَاسِقِینَ»؛ «وَللَّهُ لَهَدَی الْفَاسِقِینَ»

7- هدایت و ضلالت در دست خداست، اما انسان با اراده خود زمین های خود را تأمین می کند یا ویران می کند. «یحدی القوم»

می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و خداوند کامل کننده نور اوست و از کفار بیزار است.

آنها تصمیم می گیرند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند (و سخنان و تهمت های خود) در حالی که خداوند نور خود را کامل می کند هر چند کافران ناراضی باشند.

بخونیدش:  چرا در لاستیک خودرو از رشته های فولادی استفاده می شود

اوست که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه ادیان ظاهر شود و مشرکان را دشمنی کند.»

او بود که پیامبرش را با هدایت و دین حق (به سوی مردم) فرستاد تا آن را بر همه ادیان غالب کند، هر چند مشرکان او را دوست نداشته باشند.

یادداشت:

* مشابه آیه هشتم و نهم این سوره در آیات 32 و 33 سوره توبه آمده است.

* دشمن برای خاموش کردن نور خدا از وسایل مختلفی استفاده می کند از جمله:

– ارتجاع و ارشدیت را تهمت می زنند. “افسانه های اولین ها”

– می گویند این حرف ها خیالی است. «ازغات احلام».

– سخنان پیامبر را دروغ و تهمت می گویند. “آیا تهمت می گویند”

– آیات وحی را سطحی و بی ارزش می دانند. “فقط اگر بتوانیم چنین چیزی بگوییم”

– برای خدا رقیب درست می کنند. «و خداوند آن را ممکن ساخت»

– مردم از شنیدن آیات الهی باز می مانند. «به قرآن گوش ندهید و از آن غافل شوید»

– راه و مکتب مؤمنان را مسخره می کنند و آنها را خوار می کنند. «وَتَعْنُوا فِی الدِّینِکَ»

– به دین خدا اهمیت نمی دهند. “دین خود را به شیوه ای سرگرم کننده و بازیگوش بگیرید”

– سعی می کنند مساجد و مراکز مدارس را تخریب کنند. “تلاش در خرابه ها”

– سعی در تحریف دین دارند. یوحریفون الکلام

– گاهی بدعت در دین دارند. “و رهبانانه دعوتها را آغاز کرد”

– گاهی حقایق دین را پنهان می کنند. “ما تنها کسانی هستیم که مدارک را ارسال کرده ایم”

– دین خدا را تقسیم می کنند. “آنها به برخی کتاب ها اعتقاد دارند و به برخی دیگر اعتقاد ندارند.”

– خوب و بد را با هم مخلوط می کنند. «و حق را با دروغ حمل مکن»

– در دین خدا غلو می کنند. “در دین خود اشتباه نکنید”

– غربی ها برای جنگ با مسلمانان قیام می کنند. «تا زمانی که شما را از دینتان دور نکنند، شما را نمی کشند.

* خداوند سه بار وعده پیروزی اسلام را بر همه ادیان داده است.

«او کسی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه ادیان ظاهر شود و مشرکان را دشمنی کند».

«او کسی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا در برابر همه ادیان ظاهر شود و در پیشگاه خدا به شهادت بسنده کند».

«او کسی است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه ادیان ظاهر شود و مشرکان را دشمنی کند».

و شکی نیست که خداوند به وعده خود عمل می کند. «و عهد خدا را نشکنید»

بدون شک در روایات متواتر می خوانیم که پیروزی اسلام بر سایر ادیان آسمانی در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) محقق خواهد شد.

حضرت علی علیه السلام می فرماید: «فو الذی نفسی بید حتی لا قریه تبقی الا و ینادی فیها شیشاده عن لا اله الا الله بکرا و آشیه» به خدایی که جان من در دست اوست، هیچ شهر و روستایی نیست. باقی می ماند مگر آنچه هر صبح و شام در آنجا صدای اذان و شهادت شنیده می شود.

* تاریخ اسلام تحقق آیه هشتم را ثابت کرده است، زیرا دشمن علیرغم اینکه دشمن از راه تمسخر و عذاب و شکنجه و محاصره اقتصادی و اجتماعی و جنگ تحمیلی و توطئه های داخلی منافقین و ایجاد تفرقه بین مسلمانان و به راه انداختن جنگها. جنگ های صلیبی، ترویج فحشا و فحشا، استعمار نظامی و سیاسی لحظه ای متوقف نشد، اما اسلام روز به روز رشد کرد.

پست:

1- دشمن پیوسته به فکر خاموش کردن نور هدایت و نور خداوند است. “نور خدا بدرخشد”

2- قرآن نور الهی است. “نور خدا”

3- دین نور است، یعنی مایه علم و رشد و حرکت و گرما است. “نور الله”

4- نقشه ها و تصمیمات دشمنان برای مقابله با حق، تلاش مذبوحانه و بی نتیجه است. «نور اللّه باللّهم» کی خورشید از پفک رانده می شود، کی دریا از دماغ سگ ناپاک می وزد و سگ زوزه می کشد؟

5- مهمترین وسیله دشمن برای مبارزه با اسلام تبلیغ است. البته «با دهانشان» به همین جا ختم نمی شود.

نوری که خداوند بر آن می تابد

هر که دمد ریشش می سوزد

6- اسلام دین کامل و جاودانه است. «و خداوند در نور کامل است

7- هیچ گونه مخالفتی مانع اراده خداوند نیست، نه شرک و نه کفر. «و برای کراهت از کفار»

8- کفر و شرک نیز از گسترش اسلام ناراضی است. «و من كراهت الكفار»، «و من كراهم الشرك»

9- رسولان به خواست خدا برگزیده می شوند نه به اختیار و اراده مردم. «او کسی است که پیامبر را فرستاد»

10- پیروزی اسلام به برکت آن است. «بلهدی و دین حق ظاهر می شود»

11- آینده از آن اسلام است. «تجلی همه ادیان»

12- مکتب اسلام امید می آورد. «تجلی همه ادیان»

13- حاکمیت و سلطه ارزش کامل و دائمی دارد. «تجلی همه ادیان»

14- بجز اسلام همه ادیان تاریخ مصرف دارند و فقط اسلام مکتب جاودانه است. «تجلی همه ادیان»

15- برای پیروزی اسلام دلایل متعددی وجود دارد:

الف) اراده و یاری خداوند «هوی الذی».

ب) امامت معصوم و شایسته، «رسول».

ج) نیاز طبیعی جامعه، «بل هودی».

د) برای داشتن حقیقت «دین الحق».

ه) یکپارچگی و کامل بودن مدرسه

یا کسانی که ایمان آورده‌اند، آیا شما را به مسلکی راهنمایی می‌کنم که شما را از عذاب دردناک نجات دهد» 10

ای کسانی که ایمان آورده اید! آیا شما را به اقدامی راهنمایی کنم که شما را از عذاب دردناک (قیامت) نجات دهد؟

شما به خدا و رسولش ایمان دارید و با مال و جان خود در راه خدا جهاد می کنید.

به خدا و رسولش ایمان بیاورید و با اموال و جانهایتان در راه خدا بجنگید که اگر بدانید این برای شما بهتر است.

گناهان شما را می آمرزد و شما را به باغهایی می آورد که روز در زیر آن می گذرد و در باغ های عدن جایگاه های نیکویی دارد.

(در این صورت) خداوند گناهان شما را می آمرزد و شما را به باغهایی می آورد که از زیر درختان آن نهرها جاری است و در بهشت ​​های جاویدان جایگاه های دلپذیری دارد، این رستگاری بزرگی است.

یادداشت:

* در آیه قبل وعده برتری اسلام بر سایر ادیان داده شده بود، اما تحقق این وعده مستلزم سه شرط است:

الف) قانون کامل و جهانی که قرآن است، نوری که خداوند آن را کامل کرده و هیچکس قدرت خاموش کردن آن را ندارد.

ب) وجود پیشوای معصوم که حضرت مهدی، بقیة الله و ذخیره خدا باشد.

ج) آمادگی افراد مذکور در این آیه.

* این آیات وزن آیه 111 سوره توبه است که می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَفْدَیْهُمْ أَنْفُسُهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ وَ إِنَّهُمْ إِنَّهُمْ الْجَنَةِ».

* چندین فرض در تجارت وجود دارد:

1. معامله بد: “آنها بدون نام خریدند”

2. تجارت بدون سود: “چرا کسب و کار آنها را به دست آوردید؟”

3. تجارت کم سود: “کالاهای دنیوی کم هستند”

4. تجارت بی منفعت: «إِنَّ الْمُسْتَعُونَ الْمُزِّدُونَ».

5. تجارت بسیار مضر: «همانا مرد در دست داماد است.

6. مورد شرم آور: «الخسران المبین».

7. تجارت راکد: “شدت رکودها”

8. کسب و کار مستمر و پایدار: “کسب و کار زباله نیست”

9. تجارتی که جان انسان ها را نجات می دهد: “کسب و کار شما”

10. تجارت سودآور: “کسب و کار سودآور”

* حضرت علي عليه السلام مي فرمايد: قيمت شما بهشت ​​است پس خود را ارزان نفروشيد.

جانم را بخوان، بهای بهشت ​​قیمت نیست، ثواب آن قیمت است.

دنیا خزانه اولیاء الله است: «الدنیا خزانه اولیاء الله» جالب است که حضرت علی (علیه السلام) به کسی که از دنیا بد می گفت این را فرمود.

در تجارت با خدا از او سرمایه می گیریم و به قیمت گزاف به او می فروشیم.

* در فرهنگ اسلامی برای بسیاری از مادیات معادل معنوی نیز وجود دارد. مثلا :

الف) غذای مادی: «کلوای شفاء».

طعام معنوى: «فليانزور الانسان به طعام» كه امام عليه السّلام فرمود: «العلماء» يعنى آنچه را كه تعليم مى دهد ببيند.

ب) مواد پوشاک: «سرابیله تقیکام»

جامه روحانی: «وَلَبَسَةُ اللَّهُ الْحَسَبُونَ».

ج) زینت مادی: زینت خود را در مسجد قرار دهید.

زینت روحی: «حب الایمان و زینت آن در دلهای شما».

د) سفر مادی: ولو در سفر بودی.

سفر معنوی: «من ربّم را آزار دادم»

ه) رزق مادی: «میوه های رزق برای شما».

طعام معنوى: «و بركت حاج بيتك الحرام».

و) شیرینی مادی: «حلواه الدنیا».

شیرینی های معنوی: «حلوه الایمن»، «حلوه ودک»

ز) پاداش مادی: بهشت ​​های تجاری زیر …

ثواب معنوى: «و راضى عن الله اکبر»

ح) پدر مادی: «وَ الْأَبْلَ وَ نَا أَبْدَ».

پدر معنوی: من و علی اجداد این امت هستیم.

ط) هجرت مادی: «و حجروا».

هجرت معنوی

* در حديث مى خوانيم كه على عليه السلام فرمود: من تجارت سودمندى هستم كه مرا از عذاب دردناكى كه خداوند در كتاب ذكر شده به او داده نجات مى دهد.

پست:

1- مردم را با القاب و لقب مذهبی خود خطاب کنید. “یا کسانی که ایمان آورده اند”

2- ابتدا باید افراد را آماده کنید و یکی از راه ها سوال پرسیدن است.

“عادل بودی”

3- شرکت نیاز به راهنما دارد. “آیا فقط در کار هستید؟”

4- امور معنوی برای همه قابل درک نیست، فقط مؤمنان به خدا این معنا را درک می کنند. یا کسانی که ایمان آوردند من تو را پرستش کردم…

بخونیدش:  چرا کژال خیال میکرد که تپه قد کشیده است

5- انسان ذاتاً دنبال سود است، یعنی سود ثابت و پایدار. “آیا عدالت تجاری خود را رعایت کرده اید؟”

6- نفع واقعی نجات از غضب خداوند است. “کسب و کار شما را از عذاب های دردناک نجات می دهد”

7- اجتناب از ریسک مهمتر از کسب سود است. “کسب و کار شما را از عذاب های دردناک نجات می دهد”

8- تجارت فقط در امور دنیوی نیست. تجارت کن…به خدا ایمان داشته باش

9- پیروی از پیامبران یک تجارت سودآور است. تجارت… به خدا و رسولش ایمان بیاورید

10- ایمان درجات مختلفی دارد. یا کسانی که ایمان دارند…

11- در ترویج دین از عناوین و موضوعاتی که مردم باید به آن توجه کنند استفاده شود.

امر تجارت و پول مورد نظر همه است، بنابراین ایمان به خدا به عنوان یک تجارت سودآور مطرح می شود. تجارت… به خدا و رسولش ایمان بیاورید

12- ایمان تنها اعتقاد قلبی نیست، تلاش و جهاد می خواهد. باور کن … توجاهدون

13- ایمان به خدا با ایمان به رسول و جهاد با مال همراه با جهاد با جان است. باور کن…تجاهدون…

14- ایمان و جهاد فصلی و فصلی و موردی کار نمی کند باید ادامه داد.

تومنون… تجاهدون… (فعال نشانه استمرار و استمرار است.)

15- ایمان ظاهری منشأ کارهای مهم نمی شود، ایمان کامل لازم است.

یا کسانی که ایمان دارند…آنهایی که ایمان دارند…آنهایی که مبارزه می کنند

16- ایمان مقدم بر عمل است. باور کن … توجاهدون

17- حفظ دین بهتر از حفظ مال و جان است و برای حفظ دین باید از مال و جان خود گذشت. «با مال و جان خود در راه خدا جهاد کنید».

18- جهاد از هیچکس سلب نمی شود، گاهی باید با پول جهاد کرد، گاهی با جان و گاهی با مال و جان. با مال و جانت بجنگ…

19- در دستورالعمل از کار سبکتر شروع کنیم تا به کارهای سنگین تری برسیم.

(جهاد با پول قبل از جهاد با جان آمد). «با مال و جانت»

20- ارزش کار اخلاص است. «در راه خدا»

21- شاید تلخی به نفع ما باشد اما نمی دانیم. تلاش کن … برای تو خوبه

22- انسان به طور طبیعی به دنبال خیر و سعادت است و خداوند وعده تحقق آن را داده است. “تحقیر شما احساس خوبی به شما می دهد”

23- بهشت ​​را جایزه بدهید نه بهانه. تو باور می کنی… تلاش می کنی… وارد بهشت ​​می شوی

24- عمل کامل موجب ثواب کامل می شود. (در این آیات مسئله ایمان به خدا و رسولش و جهاد با مال و جان از یک سو و آمرزش همه گناهان و ورود به بهشت ​​و اجر عظیم از سوی دیگر بالاست.) مرا ببخش… بهشت. ..

خانه ها…

25- برای دریافت فیض خداوند باید پاک و مطهّر بود (اول آمرزش و سپس بهشت ​​و رستگاری بزرگ). تو را ببخش…

26- انسان در ميان عذاب سخت و اجر بزرگ است. با عهد بستن با خدا از عذاب رهایی یافته و به ثواب می رسد. تا شما را از عذاب دردناک نجات دهد… این پاداش بزرگ است

و عاقبت محبت آنان نصرت خداست و پیروزی نزدیک است و اهل ایمان» (13).

و نعمت دیگری که دوست دارید یاری و یاری خداست و پیروزی نزدیک است و (ای پیامبر!) مؤمنان را بشارت می دهد.

یادداشت:

* ورود به بهشت ​​و مغفرت خداوند مصداق نجات از عذاب خداوند است، اما چون نصرت و نصرت خداوند لطف دیگری است، خداوند آن را جداگانه اعلام کرده است.

پست:

1- همه ثوابها در آخرت نیست، بعضی از آنها در دنیاست. و آخرین عشق…

2- انعام باید مروج را خشنود کند. “پسندیدن”

3- رزمندگان مخلص اگر به شهادت رسیدند به یکی از دو فضیلت دست می یابند: وارد بهشت ​​می شوید… (که در آیه قبل بود) و اگر پیروز شوند: «پیروزی از جانب خدا و نصرت نزدیک است».

4- نصرت خدا را بدانید نه از تجهیزات و تجربه و تخصص. “پیروزی الله”

5- امید به آینده روشن راهی برای تشویق رزمندگان است. “پیروزی، پیروزی”

6- خداوند به وعده های خود عمل می کند:

اینجا: «نصر الله» و در جای دیگر: «اگر نصرت و نصرت الله آمد».

اینجا: «فتح قریب» و جای دیگر: «إِنَّا فتحنا لک فتحا مبیناة».

7- از اهرم انجیلی برای تشویق رزمندگان به فداکاری از جان و مال خود استفاده کنید.

«و انسانیت مؤمنان»

ای کسانی که ایمان آورده اید پیرو خدا باشید، چنانکه عیسی بن مریم به رسولان انصار به الله گفت، رسولان گفتند ما پیروان خدا هستیم پس ایمان آوردیم. فرقه‌ای از بنی‌اسرائیل و فرقه‌ای از کفر هستند و ما کسانی هستیم که به دشمنانشان ایمان آورده‌ایم و صبحگاهان ظهور می‌کنند. 14

ای کسانی که ایمان آورده اید! یاوران (دین) خدا باشید چنانکه عیسی بن مریم به رسولان فرمود: یاوران من در راه خدا چه کسانی هستند؟ رسولان گفتند: ما یاوران خدا هستیم، پس گروهی از بنی اسرائیل ایمان آوردند و گروهی کافر شدند، پس ما کسانی را که ایمان آوردند در برابر دشمنشان یاری کردیم تا پیروز شوند.

یادداشت:

* «حواریون» اصحاب ممتاز عیسی هستند که دوازده ساله بودند و نامشان در انجیل کنونی ذکر شده است. ریشه این کلمه از «حور» به معنای شستن و سفید شدن است و چون لباس سفید می پوشیدند و دل های پاکیزه داشتند یا باطن پاکی داشتند و دیگران را به پاکی دعوت می کردند، این کلمه در مورد آنها به کار رفته است. .

* امام صادق (علیه السلام) فرمود: شیعیان ما رسولان ما هستند، رسولان عیسی علیه السلام او را در برابر دشمنان و یهودیان یاری نکردند، بلکه شیعیان ما را یاری می کنند و شهید یا شکنجه می شوند. و در راه ما تبعید شد، باشد که آنها را در برابر همه رنج هایی که برای ما متحمل می شوند، پاداش نیکو بدهد.

* استناد به موارد مشابه در قبول دعوت و انجام عمل مؤثر است همچنان که حضرت عیسی یاور شماست.

کرده بود کما قال عیسی… و مثل بقیه روزه واجب شد. «درباره کسانی که پیش از تو رفته اند چه نوشته شده است»

پست:

1- مؤمن باید پله پله رشد کند، در آیات قبل دعوت به تجارت با خدا بود، در این آیه رسماً دعوت به انصار الله بودن «کنوا انصار الله» (یعنی تا ابد بر پشتیبان بودن را ثابت کرد). شریعت و اولیای خدا).

2- خداوند نیازی به حمایت ما ندارد، زیرا همه حمایت ها و پیروزی ها از اوست. «نصرٌ منَ الله» اما انصار خدا بودن برای ما افتخار است.

کنوا انصار الله

3- پیامبران الهی مردم را برای خدا می خواهند نه برای خود یا گروه و حزبشان. «انصار الله کیست»

4- پیامبران برای غلبه بر دشمن از راه های عادی و طبیعی استفاده می کردند و از وسایل بیرونی و نیروهای مردمی استفاده می کردند. «انصار الله کیست»

5- رهبر باید ارزیابی دقیقی از دستیاران خود داشته باشد. «انصار الله کیست»

6- اقرار دوستان نوعی تجدید بیعت و اعلام وفاداری است.

انصار کیستند… رسولان گفتند: ما انصار اللهیم

7- دعوت بزرگان دین را اجابت کنید. انصار کیست… ما انصار اللهیم

8- انسان مختار است که دعوت انبیا را بپذیرد و خوشحال شود یا آن را رد کند و بدبخت شود. پس فرقه را نجات دادی… و بی ایمانی فرقه را

9- معمولاً همه مردم به پیامبری ایمان نیاوردند، اما برخی ایمان نیاوردند و برخی ایمان آوردند، نباید انتظار داشته باشیم که همه ایمان بیاورند. پس فرقه را نجات دادی… و بی ایمانی فرقه را

10- ایمان، رمز دریافت تأییدات الهی است. شما در امان هستید … ما هستیم …

11- حضرت عیسی علیه السلام مورد تأیید خود خداوند «وَ یُوَهُ مِنْ رَوْحَ الْقُدُسُ» و یاران خاص او بود. «فائدنة الذین امانوا علی ادویهم، فَأَدْعُونَهُمْ سَمَاء»

12- همان گونه که خداوند پیامبرش را حمایت و پشتیبانی می کند «وَ اللَّهُ یَعْدَلُ حَیْدَهُ بِهِ الْقُدُسُ». «فائیدن الذین امانوا»

«خدایا شکرت پروردگار جهانیان»

– انجیل یوحنا، باب 16، جمله 8.

-زمر، 15 ساله


تصویر انتخاب فهرست جستجو صفحه بعد صفحه قبل 

12 – ای پیامبر! هنگامی که زنان با ایمان نزد تو بیایند و با تو بیعت کنند که چیزی را شریک خدا قرار ندهند و دزدی و زنا نکنند و فرزندان خود را نکشند و نامحرم را پیش دست و پای خود نیاورند. [شوهرهایشان را] به دروغ ببندید و در کار نیک خود را نافرمانی نکنید، با آنها بیعت کنید و از خدا برایشان آمرزش بخواهید که خداوند آمرزنده و مهربان است

13 – ای کسانی که ایمان آورده اید! با کسانی که خداوند بر آنان غضب کرده است، دوستی مکن، زیرا آنان از آخرت مأیوس می‌شوند، همچنان که کافران از [قیامت] مردم از قبرها مأیوس می‌شوند.


1 – آنچه‌ ‌در‌ آسمان‌ها و آنچه‌ ‌در‌ زمین‌ ‌است‌ همه‌ تسبیح‌ ‌خدا‌ می‌گویند، و ‌او‌ مقتدر حکیم‌ ‌است‌

2 – ای‌ کسانی‌ ‌که‌ ایمان‌ آورده‌اید! چرا چیزی‌ ‌را‌ می‌گویید ‌که‌ عمل‌ نمی‌کنید!

3 – نزد ‌خدا‌ سخت‌ مبغوض‌ ‌است‌ ‌که‌ چیزی‌ ‌را‌ بگویید ‌که‌ عمل‌ نمی‌کنید

4 – همانا خداوند کسانی‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌در‌ راه‌ ‌او‌ صف‌ ‌در‌ صف‌ جهاد می‌کنند چنانکه‌ گویی‌ بنایی‌ آهنینند دوست‌ می‌دارد

5 – و [یاد کن‌] هنگامی‌ ‌را‌ ‌که‌ موسی‌ ‌به‌ قوم‌ ‌خود‌ ‌گفت‌: ای‌ قوم‌ ‌من‌! چرا آزارم‌ می‌دهید ‌در‌ حالی‌ ‌که‌ می‌دانید ‌من‌ فرستاده‌ی‌ ‌خدا‌ ‌به‌ سوی‌ شمایم‌ ‌پس‌ چون‌ [‌از‌ حق‌] برگشتند، ‌خدا‌ ‌هم‌ دل‌هایشان‌ ‌را‌ برگرداند، و ‌خدا‌ مردم‌ نافرمان‌ ‌را‌ هدایت‌ نمی‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا